PDA

View Full Version : Pilotyrket og førstegangstjeneste


Wannabe...
27th Jan 2010, 16:18
Heisann, jeg lurer litt på hvordan det er med pilotyrket og hvordan arbeidsgivre stiller seg til førstegangstjeneste (flyselskap i både Norge og Utlandet). Jeg har ble kalt inn til førstegangstjeneste for ett par år siden men dimitterte etter kort tid mye pga. en situasjon som var akkurat da i livet mitt som jeg ikke skal legge ut om her eller andre steder for den saks skyld. Jeg har derfor en vurdering som medisinsk ikke tjenestedyktig, dvs. at verneplikten min er avklart, jeg kommer aldri til å bli innkalt. Det jeg lurer på er om flyselskap krever gjennomført førstegangstjeneste eller holder det at den er avklart? evnt. hvordan de stiller seg til ikke tjenestedyktige?

Guttn
28th Jan 2010, 05:50
Her på berget tror jeg det er greit så lenge det er avklart, uansett om man har gått i egne eller Kongens klær:ok:. Men, når du er inne på temaet og nevner at du ble dimmitert på medisinsk grunnlag så hadde det kanskje vært en ide å oppsøke flymedisinsk institutt på Blindern og se om du da klarer å møte standard for klasse 1 medical (som du trenger for å fly ervervsmessig).
I utlandet vet jeg ikke hvordan de ser på norsk førstegangstjeneste. De gir sikkert blanke f så lenge du møter deres krav for ansettelse.

Matriks
28th Jan 2010, 07:20
Den som har gjort førsteganstjenesten har nok et fortrinn hvis det finnes flere søkere.

jager34
28th Jan 2010, 10:08
om du er sunn og frisk og ellers kjekk og grei så betyr det intet.
spm. man kan stille seg er hvorfor en sunn frisk og kjekk og grei gutt ikke stilte til tjeneste .. har du en god forklaring på dette som ikke strider med første setning her så trenger du ikke bekymre deg for den delen.