PDA

View Full Version : Lufttransport søker B200 styrmenn


kajn
31st Aug 2009, 23:28
Lufttransport tilbyr lønn i henhold til kollektivavtale (Overenskomst LT-LTF). Vi har følgende turnus ordinger for piloter 7-7-7-14.
Alle piloter har bra pensjon og Loss of License avtale.
Vi vil i løpet av høsten ha opptaksprøver for å fylle styrmanns stillinger på B200 Ambulanse. Stillingene vil bli tilsatt i løpet av året.
Kandidater som klarer intervju prosessen, men ikke blir tilbudt jobb i første omgang kan bli tilbudt jobb ved senere anledning.
Følgende minimumskrav gjelder:
· JAR-FCL CPL(A), IR-A, ME;
· Gyldig ATPL(A) teori;
· Gjennomført MCC kurs;
· 1000 timer total tid.
Personlige kvalifikasjoner:
Du må være entusiastisk, velorganisert og en moden person med gode sosiale egenskaper for å jobbe tett med andre mennesker i en operasjon som foregår H24. Du må kommunisere flytende (verbalt og skriftlig) på norsk, svensk eller dansk, samt ha gode kunnskap (verbalt og skriftlig) i engelsk.
I tillegg til minimumskrav vil det bli vektlagt type bakgrunn, andre kunnskap, utdanning og sertifikat som kan være viktig for din framtidige utvikling i Lufttransport.
Søknadsfrist er 01.10.2009, via Forsiden (http://recruit.lufttransport.no/)

Søkere som ikke oppfyller minimumskrav vil ikke bli tatt i betraktning for intervju ved denne anledning.

Ved eventuelle spørsmål så ber vi om at dere tar kontakt på e-post til [email protected].

Vennligst ikke ta kontakt pr. telefon.

Albicilla
1st Sep 2009, 12:02
er det lov å spørre hvor mange det er snakk om?

Vwhy
1st Sep 2009, 15:24
The Professional Pilot Rumour says 10! but who knows....

Crossunder
1st Sep 2009, 17:45
Lønn? Base? Time-to-command? Pendling betalt?

berserker
1st Sep 2009, 22:05
Lønn på et greit nivå,baser:Kirkenes,Alta,Tromsø,Bodø,Brønnøy,Vigra og Oslo for B200, time to command litt usikker, pendling ikke dekket.

Life boat
2nd Sep 2009, 07:42
Forgive me for asking,

I am aware that there can be cases where it is a legitimate question, and perhaps this is one such question, so no offence intended.

But why is it always a question of "time to command", doesn´t anybody want to just enjoy the job until it is "their time" for an upgrade.

Over the last 5-8 years, we have seen good times with short time to command in many companies, however, this is not the case at the moment and many people would actually jump at the chance to even have a flying job, or are pilots actually still only applying for a job with short upgrade prospects.
Even a short time to command right now, may not actually work out that way in the end, who knows what this industry is like in 1-2 years.
Granted, the ambulance flying may not be affected in the same way as the rest of the industry.

In any case, if you haven´t been there yet (in the command seat), trust me, you may just be disappointed once you get there, it isn´t that different from the first officer position, unless you are a control freak or you have a big ego to cater for.

Yes, the Captain is ultimately responsible or "in charge" if you like, but other than that your duties are essentially the same as the F/O´s, and I believe that all should work together and no one in the crew should need to perceive you as the big captain. (other that yourself, if you need to)

Maybe it is just a question of "status" or money or want for respect, who knows.

All in all, I think this sounds like a great job, whether you are starting out or whether you are in search of a job for other reasons. (The Kingair is great fun)

Best regards,

Guttn
2nd Sep 2009, 08:31
Life boat, there are several sides to being a commander. The obvious one, for both employer and pilot is the responsibility laid upon ones shoulders. But this grows on you, so it shouldn`t really be a big issue. Then, of course there is a rise in salary:ok: which is never a non-welcome item for a pilot. But, one thing that a lot of pilots forget (or might not even be aware of), is that a commander is "more worth" than the trusty F/O. Why? He can be used in both seats, and the company has now spent a sum of money getting him in the left hand seat, ergo they would like to keep their investment. An ATPL also follows a command position (with the exemption of small operators), which also is "more worth" than a CPL. Not sure if LT gives their commanders the ATPL ride, since they operate the Kingair (yes I know they have a couple of Dorniers as well). And for the pilot, it`s basically he only step in your career (I`m includng instructors in the commander pile here), unless your goal is a management position in flight ops dept.

My impression of LT? Only good! They fly ambulance contracts (10 year contracts, no?) all over the country, and sometimes into the EU. Pay is good, especially considering their on-off schedule, and I`m sure they have a good pension scheme (yes, people actually stay there throughout their career). Couldn`t ell you any details of the payscales, but from what I understand they are not bad. There is a lot of standby, but that`s the nature of ambulance flying. :D

Good luck to those who apply!:ok:

Nick Figaretto
2nd Sep 2009, 12:14
I see your point, Life Boat, and for wannabees in their early 20's your points are totally valid.

But a lot of pilots around who are considering jobs like the one in LT nowadays are actually pushing 40, which means that there is a hell of a lot of difference if time to command is 5 or 15 years.

I think we all would agree that we would be looking for a command position before we turn 50 at least, no matter if a command position seems "magic" or not in itself.

Tango123
2nd Sep 2009, 15:34
I agree....

Some have been in SAS for 5-10 years before being redundant, and never had the chance within SAS to become cdr. For these guys it is obviously relevant when they will be cdr.

Tango123

Vwhy
3rd Sep 2009, 15:01
Så SAS piloter søker på disse stillingene??? Kan ikke være lett å være nyutdannet om dagen!

kajn
4th Sep 2009, 17:11
Sad but true and for sure not at Lufttransport

If I had become redundant at SAS recently this is for sure the job I would go for.... taking other options into considerations.......

Cloudius
5th Sep 2009, 13:46
SAS har nylig sagt opp en skokk med piloter, og det ligger an til at det i nær fremtid blir enda fler ettersom ytterligere overtallighet er annonsert.

M.a.o. rimelig å anta at noen vil søke jobbene i LT også...

SWE737
5th Sep 2009, 14:36
Vad är det för lön när man börjar på LT?

ag46310
7th Sep 2009, 18:37
I understand that there are 8 places available, of these 4 will probably go to SAS pilots, I'm hoping to be among the non SAS's to apply.
Interview process is a 2 and a half hour test. anyone have any idea on the type of questions they ask?

Guttn
7th Sep 2009, 21:01
Might want to brush up on your pans-ops/instrument flight procedures to begin with:ok:. Can you guess why?:E:D:ok: There`s also a shrink who will want to give you the 5th degree personal interrogation:E. That`s what I`ve heard anyway.:ok:

SCAT-man
7th Sep 2009, 21:36
LTR har fått et bra lønnsoppgjør nå. De begynner vel på 350k-ish...og topplønna tror jeg blir på drøye 900k...(tør ikke stå 100% for den påstanden). Ikke sikker på hvor mange år stigen er på, men uansett en meget anstendig lønn med tanke på turnus. 7-7-7-14 er hovedturnus, men det inkluderer ferie, så du må jobbe 7-7-7-7 i en periode for å få mer enn 2 uker fri. Med nytt ambulanseanbud i boks fra sommeren 2009 :D (6 år + 2x2 års opsjon), så bør du ha en trygg jobb frem til 2019 ihvertfall.
I dagens marked så tror jeg ikke du kan få en tryggere jobb enn dette. Med 24-7 beredskap, mest kortbaneops og klissnye B200 med ProLine21 cockpit (ikke helt operative ennå), så tror jeg ikke det er noen tvil om, at de fleste som synes det er moro å fly, kan komme til å trives der :ok:

Giraffe2000
8th Sep 2009, 07:59
Takk for det SCAT-man!

Hvor lenge må man jobbe før man er på 7-7-7-14 turnusen?
Hvilke baser rekruterer de til?
Hvordan fungerer det når man er på jobb, bor man på basen eller må man sørge for eget sted i nærheten av basen?

Takker og bukker for svar:ok:

G2000

SCAT-man
8th Sep 2009, 13:02
7-7-7-14 turnus er fra dag 1, men antageligvis ikke før du er på "line". Er ikke helt sikker på hvordan tjenestetiden beregnes, men mye av standbytiden er duty. Det betyr at du ikke kan jobbe noe særlig mer enn dette, uten å "buste" begrensningene i SubpartQ (som på lik linje med WF er dispensert til ca. 90 timer pr 14 dager, istedenfor normalen på 60 timer pr. 5 dager). 14 dagers fri'en tror jeg kommer inn i bildet p.g.a. "taket" på 2000 timer pr. år.

Hvilke baser de har behov for folk på aner jeg ikke.

Så vidt jeg vet, så skal det bygges bofasiliteter på hver base i.f.m. tilstedevaktordningen. Her skal det være sengehvile tilgjengelig for hvert crewmedlem. Hvorvidt disse fasilitetene også kan brukes av pendlere mellom vaktene, vet jeg ikke. Men pendlere er det vel ganske mange av i LTR, så jeg vil ikke se bort fra at det legges opp til fri losji ;)

Albicilla
8th Sep 2009, 16:39
"I understand that there are 8 places available, of these 4 will probably go to SAS pilots"

Det her høres mer og mer ut som en pipe-dream ala søknaden hos TUIfly.
Jeg leter fram tuben med tolmodighet igjen.
De har vel rundt en 400-500 profiler inne på siden sin. Da skal det litt til.

bfisk
9th Sep 2009, 00:16
Jeg leter fram tuben med tolmodighet igjen.


Herlig uttrykk :}

Crossunder
9th Sep 2009, 10:52
De fleste flygere har vel garasje og loft fulle av gamle, tomme tålmodighetstuber. Jeg har gått tom i senere tid pga. de nye sikkerHETSbestemelsene, men har heldigvis ikke åpnet en eneste boks med juling ennå...

Lykke til med søknader og intervju til dere som er keene på LT! :ok:

Cloud surfer
9th Sep 2009, 12:29
Så vidt jeg vet, så skal det bygges bofasiliteter på hver base i.f.m. tilstedevaktordningen. ...jeg vil ikke se bort fra at det legges opp til fri losji

Skulle vel bare mangle dersom det kreves tilstedevaktsordning? Med mindre LT har tenkt å kreve leie fra sine arbeidstakerne for å være tilstede på arbeidsplassen?

Statoil kan vel tjene en formue på arbeiderne i Nordsjøen i så fall....

SCAT-man
9th Sep 2009, 14:03
Cloud surfer skrev:

Skulle vel bare mangle dersom det kreves tilstedevaktsordning? Med mindre LT har tenkt å kreve leie fra sine arbeidstakerne for å være tilstede på arbeidsplassen?


Er forsåvidt enig i at man BØR ha sitt eget rom gjennom hele arbeidsuka...

MEN

i LTR jobber du enten dagvakt eller nattevakt. Hvorvidt du må gi fra deg rommet ditt til påtroppende vakt når du går av, vet jeg ikke. Det var poenget mitt :ok: Hovedpoenget med rommet er jo uansett at du skal ha mulighet for hvile når du er PÅ vakt, ikke mellom vaktene som i nordsjøen. På denne måten teller beredskapstiden bare "duty" og ikke "flightduty"....tror jeg...:confused:

Hvis du må forlate rommet når du går av vakt, så må du nødvendigvis, som pendler, finne deg en hybel i nærheten. De som har hjemsted ved basested, vil jo uansett reise hjem mellom vaktene.
Som du sikkert skjønner så vil det være behov for dobbelt så mange rom på en base med bare pendlere, sammenlignet med en base med bare fastboende, hvis alle pendlere skal kunne bo på basen også mellom vaktene.

Det er jo uansett forskjell på å gå av vakt i en middels stor norsk by, kontra på en plattform langt uti havet...;)

Uansett...JEG vil TRO det blir mulighet for pendlere å bo på basen hele arbeidsuka :ok: Og jeg tror også at fastboende får et rom som er sitt gjennom hele uka også :) La oss håpe det ihvertfall!

Nick Figaretto
9th Sep 2009, 18:57
Vet du hvordan det er med pendlervennligeten?

7-7-7-14 høres jo veldig bra ut, men om man bruker dagen før og dagen etter en arbeidsperiode på å pendle, blir det jo fort 9-5-9-12 i stedet.

Griffin
9th Sep 2009, 19:15
9-5-9-12, plus x antal tusenlapper i pendlerbiljetter !!!

SCAT-man
9th Sep 2009, 20:00
Koster jo litt å pendle, men med en satt turnus over lang tid fremover, så burde det jo være mulighet for å få tak i relativt billige billetter.
Nattevaktene begynner vel på ettermiddagen, så man kan reise første arbeidsdag, men hjem dagen etter siste arbeidsdag. Motsatt med dagvaktene vil jeg tro. Kommer jo litt an på hvor langt man skal pendle...

I virkeligheten er det vel nærmere 8-6-8-13...evt. 8-5-8-14...hvis man har nattevakter første uka, og dagvakter siste uka før 14-dagern...:rolleyes:

janpmunk
10th Sep 2009, 20:01
jeg jobber 14 på 7 av... slutt å klag! LT har en av de beste turnusene i markedet ;)

Vso
10th Sep 2009, 21:28
Tror ikke arbeidsordningen er spesialtilpasset de som pendler langt.
De som bor i nærheten av der de jobber, pendler hjem på 10 minutter. Andre velger å pendle lengre, mange timers flyging unna, det er kanskje et valg man må ta.....

HS har hatt piloter som pendler både til Asia, USA, og land i Sør-Europa, det kan ikke være selskapets problem.

Andre selskap jobber vel 5-2, eller 5-3, med samme problematikk, dette er et item som blir debattert i alle selskap.

Det er vel heller ikke sikkert at 737 piloter er de som egner seg best til kortbaneoperasjoner?

PropsAreForBoats
10th Sep 2009, 23:28
Tror ikke de er de verste heller. Det kan kanskje være vel så utfordrende å operere med 60 tonn fly på 1600 m som med 5 tonn fly på 800 m.

Bare for å ha det sagt også: Jeg har all respekt for operasjonen til LT, og vet at den medfører til tider store operative utfordringer. Men jeg tror ikke man nødvendigvis er diskvalifisert om man har jobbet i en airline noen år. Det blir det opp til LT å vurdere.

Nick Figaretto
11th Sep 2009, 12:03
Nei, pendling er ikke selskapets problem. Men det kan fort bli problemet til familien til den som søker seg til LT eller annen tjeneste med lang pendlevei.

Dette er noe man bør ha tenkt gjennom før man sender inn en søknad. Derav spørsmålene rundt pendlervennligheten.

Nick Figaretto
17th Sep 2009, 21:18
Nok en gang er det vel neppe mye som kan kalles "syting" av de spørsmålene som blir stilt på forumet her angående pendlervennligheten i Lufttransport.

I et selskap som LT, som har så mange baser og et såpass "bevegelig miljø" som de har, er det naturlig å forestille seg at det i løpet av et visst tidsrom kan bli muligheter for baser nærmere og nærmere hjemstedet, hvor enn i landet hjemstedet er for den enkelte. Med mindre man drar opp alle teltpluggene og drar med seg familien til første og beste base og satser på å bli der resten av livet, da.

Men ellers er det fullstendig unaturlig for en pilot som er etablert på østlandet med ektefellen i jobb og barn på skole å dra med seg familien til Kirkenes, deretter til Alta, så til Bodø, Brønnøysund og Vigra, før man får napp på en Oslobase, samtidig som man får tilbud om kapteinsutsjekk i Kirkenes…

Det er svært få i "normale" yrker som velger å ukependle til en annen kant av landet uten at man har en spesiell forhistorie: Jobben er blitt flyttet, familien har flyttet og man velger å pendle i en periode til man har skaffet seg ny jobb eller lignende. Dessuten er det også slik at de som ukependler i en "vanlig" jobb gjerne har mulighet til å jobbe fleksitid, slik at man kan reise på jobb mandag morgen og komme hjem torsdag kveld. Dvs en 4/3-turnus med fri hver helg.

Det er ingen her som har sagt at pendling er arbeidsgivers problem, mr. Letterman. Det er nettopp derfor (som jeg skrev i forrige post) man forsøker å finne ut av hvordan en hverdag i LT eventuelt skulle bli før man finner på å legge inn en søknad. Det er ikke sikkert alle resonnerer slik, men jeg synes det ville være en waste of time både for LT og meg om jeg skulle legge inn en søknad til en jobb jeg egentlig ikke tror at jeg ville holde ut med på grunn av pendlingen. Eller andre faktorer for den saks skyld. Og det ville ikke minst være synd for de som ønsker en jobb i LT uavhengig av hvorvidt jobben er pendlervennlig eller ikke.

Og til din opplysning er det p.t. flere styrmenn i LT som har takket nei til kapteinsutsjekk nettopp på grunn av at man da er nødt til å starte pendlerrunden "all over again". Og da blir det kanskje alikevel et spørsmål om hvem sitt problem dette blir til slutt.

Vso
18th Sep 2009, 14:27
Veldig enig i mye av det Mr. Letterman sier.

Tror ikke det er noen styrmenn som står over kapteinsutsjekk lenger. Nå er det større lønnsforskjell mellom styrmenn og kapteiner. I tillegg er det ikke utsikter for så mange kapteinsutsjekker i fremtiden.

Mr. Heide på Lufttransport sa han hadde over 700 søkere i forskjellige kategorier. :ugh:

ENSA
18th Sep 2009, 17:56
Når nøden er størst spiser fanden fluer.

SCAT-man
18th Sep 2009, 19:46
Når nøden er størst spiser fanden fluer.

Syns kanskje den kommentaren var vel "radikal" := ...men jeg tar poenget ditt...

LTR har nok opp gjennom tiden vært sett på som et "gjennomtrekksselskap", og blitt beskrevet som "norges beste flyskole" o.s.v.
Men for de som følger litt med i utviklingen, så har det skjedd mye i selskapet de siste årene. De har på få år gått fra 12-9 turnus, via 12-16 og nå til 7-7-7-14. Den siste lønnsforhandlingen er MEGET bra og de har gode forsikringsordninger og pensjon. I løpet av det siste året er deler av ledelsen byttet ut. Skal ikke si no galt om den gamle, men de fleste jeg snakker med, er svært fornøyd med at det har kommet ny "spirit" inn på toppen.
Skal man trekke frem no negativt, så må det være at pendlingen må kostes selv. Det kan være ganske dyrt, litt avhengig av hvor man bor og hvor man har base. LTR har jo som kjent ikke tilgangen til ID-billetter som mange andre selskaper har. Men samtidig er turnusen på toppnivå sammenlignet med lignende selskaper, så det får bli en avveining og opp til hver enkelt å avgjøre.

Nå er det sånn at noen har misforstått litt og tror det at status- og lønnsnivået er proporsjonalt med vingespennet.
For de som har jobbet noen år i bransjen, og følger litt med, så behøver det altså ikke være sånn...;)

Anonymus6
19th Sep 2009, 01:50
hej,

kan någon som kan norska hjälpa mig. Jag har sökt till lufttransport (B200 styrman). på min ansökan står det så här Slett (http://recruit.lufttransport.no/index.php?option=com_recruit&task=deleteStilling&id_stillinger=60&Itemid=1) (stillingen er ikke besatt).

Betyder det att min ansökan är icke klar? eller att det fattas något.

Tackar

Zenith1blu
19th Sep 2009, 09:50
Et annet argument som ser ut til å falle bort her, er hva er det EGENTLIG B200 jobben i Lufttransport går ut på. Jo, du flyr ambulanse.
Det er faktisk mange som får noe igjen av å hjelpe andre mennesker som trenger det. Det å kunne legge seg om kvelden og vite at du i dag faktisk hjalp til å redde et liv betyr mye for mange som velger denne type operasjon.
For andre så er det et stort minus, syke mennesker i nærheten av deg hele dagen, og litt guffe en sjelden gang.
Summa sumarum i LT er at folk stort sett er veldig fornøyd, god turnus, en lønn som gjør LT attraktivt som en livslang karriere, og mye positivt som skjer fremover med nye fly, simulator osv.

Som SCAT-man sier, vingespennet er ikke proporsjonelt med status, og lønn, og ihvertfall ikke med trivsel.
Anonymus6: Tror det beste er å ringe LT Tromsø.

Guttn
19th Sep 2009, 11:05
Base er på ingen måte selskapets problem. Det trenger egentlig ikke være en pilots porblem heller. Det blir hva man gjør det til. Pilotyrket er, naturligvis, basert på reising. Mye reising. Og mange netter på hoteller og på steder ingen andre knapt har hørt om. Leter man etter en jobb der man kan leve i umiddelbar nærhet av arbeidsplassen og ha faste start- og sluttider så burde man nok søke det lokale næringslivet. Når alt det er sagt så skal det samtidig sies at det noen ganger kan føles kjipt å være så mye borte hjemmefra. Dette er noe alle yrkesflygere må igjennom på ett eller annet tidspunkt i karrieren. Goes with the turf. Noen ganger må man bare stikke fingeren i jorda og se seg litt rundt. Man må ville det nok.

Om jeg hadde blitt arbeidsledig pilot så er LT det første selskapet jeg hadde søkt. Betingelsene, og da mener jeg kombinasjonen av lønn, fritid, og betingelser, er helt der oppe. Større vingespenn betyr gjerne at man må langt avsted og ofte lever et liv med et snev av jetlag. Lokaltid blir et fremmedord - man lever på UTC. Zenithblu har et veldig godt poeng; LT er ikke for alle nettopp pga operasjonen. For noen er det en givende jobb, mens for andre kan det utfolde seg som noe som ligner et mareritt hvis man ikke tåler å se syke mennesker.

ENSA, hvor de var? Mange av dem var nok i jobb for selskaper med større fly, og har blitt overflødige. Om du spør disse menneskene, eler folk som er i fare for å miste flygerjoben sin så er nok ett av svarene de gir er at de ønsker seg jobbsikkerhet. Og der stiller LT, igjen, helt der oppe. :D:ok:

Crossunder
19th Sep 2009, 16:39
Vel... jeg kjenner to flygere der som nettopp har stått over skippersjekken pga. pendlingen. Lønningene er ikke all verden, og mye av skipperlønna vil gå bort i pendlingen. Dette kan bli selskapts problem på sikt, så på sett og vis er det noe de i ledelsen bør tenke på. Så vidt meg bekjent har de heller ikke rabatterte billetter med noen norske selskap(?), så pendlingen blir dyr.
I tillegg er du lenge borte fra familien, og må bo i Kirkenes el.l. som jo ikke er akkurat noen lykkepille for de som har opplevd Sør-Norge. Hvis jeg skulle tatt valget å flytte på familien ville jeg klart mye heller valgt noe i utlandet framfor Kirkenes, Alta eller Brønnøysund; sånn er det bare. Jeg fikk mer enn nok av mine 10 år der oppe, men folk er jo forskjellige! :)
Bra turnus får være opp til den enkelte å vurdere. 14 dager hjemme - da ville jeg gått på veggene hvis jeg ikke hadde en ekstrajobb... Jeg synes 7 dager fri i WF var litt i overkant, samtidig som 7-9 dager borte fra familien var ALT for mye. Dette forandret seg da jeg fikk kjærring og unge. Før den tid var det selvsagt greit å feste bekymringsløst ei uke i strekk, for så å fortsette det hele i TOS/BOO/KKN...
Men hver sin smak, og det er ikke akkurat overflod av tilbud. Jeg kan f.eks. være ærlig og si at det å fly en bitte liten twin oppe på Finnmark, dag og natt i snøstorm og et helsikes styr med pendling og halvbra betalt ikke var det jeg så for meg da jeg begynte på utdannelsen. Derfor er jeg enig i fanden vs. fluer-kommentaren i innlegget lenger opp. Jeg kjenner ingen som tok flyutdannelse for å hjelpe syke mennesker, og til syvende og sist er også LT en forretningsvirksomhet som bryr seg kun om én eneste ting: Klingende mynt i kassa til aksjonærene.
LT burde satse på lokale helter som trives i, og vil bo i Nord-Norge, samtidig som de i en periode bør tilrettelegge bedre for pendling. My 2C.
Pragmatisk, ærlig og bittelitt provoserende, hehe :ok:

Griffin
19th Sep 2009, 16:48
AMEN Crossunder !!!! Rosa box var ikke det vi såg før oss etter endt utdanning direkt...

Kystflygar
19th Sep 2009, 19:44
Crossunder, siden du har tilgang på innsiden, kan du ikke spesifisere lønnen i stedet for å bare si "ikke all verden" og "halvbra".

Kanskje noen søkere kommer fra fattigere kår enn deg, og vil vurdere lønnsavtalen 2009-2012 annerledes? Jeg har hørt det blir bra.

At de har 7-7-7-14 schedule er jo et faktum, så kan alle interesserte se hvordan det er sammenlignet med alternativene, antall arbeidsdager, antall arbeidsreiser, osv., og vurdere selv hvor ræva det er.

De ansetter som kjent direct entry kapteiner ved behov, så at noen står over opprykk er neppe et problem for selskapet.

Hvis det er et problem å jobbe for en kommersiell virksomhet, hvilke ideelle organisasjoner ansetter flygere med bedre lønn og bedre schedule, pendlerbilletter, og opererer svære fly, i Sør-Norge? List dem opp!

Guttn
19th Sep 2009, 22:14
Nå vet jeg ikke helt nøyaktig hva LT har i startlønn for styrmenn, men det er nok ganske likt med hav WF tilbyr. At LT ikke har ID-billetter beror nok mye på at det er noe de ikke har forhandlet fram. Alle som ha sånne billetter, eller har vært involvert i det, vet hvordan dette fungerer. Litt komiskjøringing innad i bransjen hvis det er ledig plass.

At folk har forskjellige ønsker med karrieren er vel og bra. Hva som er viktig for den ene er kanskje ikke så viktig for de andre. Å fly en B200 i kortbane er mer hardcore enn å fy en Dash i samme området, bare så det er sagt, og jeg har den største respekt for disse gutta som er tilgjengelig til alle døgnets tider- :D:D:D:D:D:D

Kystflygar, det eneste selskapet med store fly som har base i sør er MyTravel eller hav de nå heter). De flyr A330. Ellers er jo UPS og DHL innom OSL med sine B757 og B767, og iblant ser du Korean Air Cargo og nyoppstartede SundtAtlanta med B747.

diskusjonen vrir seg tydeligvis mot pendling vs ikke pendling. Helt enklet kan man si at det er opp til dne enkelte å bestemme seg om han vil flytte til basen sin eller pendle. Turnus er fint å pendle på. Et system med 5/3 er ikke fint å pendle på.

Hva man så for seg da man begynte utdannelsen var vel B747. Noen som er uenig? Etterhvert som erfaringene kommer ser man at det er andre ting som spiller inn i avgjørelsen. Men se her; nå snakker jeg som om det er flust med jober og at det bare er å velge og vrake! Nevnt det tidligere, men det er verdt å gjenta det; jobbsikkerhet burde være første prioritet. Dette er en av tingene man får hos LT. :ok:

BoeingOnFinal
19th Sep 2009, 23:19
kan någon som kan norska hjälpa mig. Jag har sökt till lufttransport (B200 styrman). på min ansökan står det så här Slett (http://recruit.lufttransport.no/index.php?option=com_recruit&task=deleteStilling&id_stillinger=60&Itemid=1) (stillingen er ikke besatt).

Hei.

Slik jeg forstår det er at "slett"-knappen fjerner søknaden din, og "stillingen er ikke besatt" betyr at de fortsatt søker etter styrmenn, og at de ikke har ansatt noen i de(n) gjenværende stillingen(e) enda.

SCAT-man
20th Sep 2009, 00:17
Crossunder...

Kan jo snu litt på det, og prøve å se det fra et annet synspunkt...

- Nord-Norge er vakkert :ok:
- Det er fascinerende å ha "2 jobber". Den ene er på sommeren med midnattssol, flott natur, stort sett greit vær og arbeidsdagen er bare en rekke visual approaches til Norges vakreste utkanter. Den andre jobben er på vinteren, hvor det er mørkt nesten døgnet rundt, "circling app" inn til noen av de mest kronglete flyplassene som finnes, i minimal sikt og vinterstormen river og sliter i flyet. Herlig!
- Jeg ville ikke hatt noen problemer med å fylle en 14 dagers friperiode med "fornuftige" aktiviteter (Selv om man fortsatt er singel, og er sinnssykt glad i øl ;) )
- Det å kunne oppfylle guttedrømmen å bli flyver, OG samtidig kunne gjøre en forskjell, nemlig redde liv!! Det må jo være en fantastisk kombinasjon?

PS: Jeg kjenner MER ENN TO :ok: flygere som ikke har valgt å hoppe over kapteinssjekken, men som av en eller annen grunn synes de har en fantastisk jobb :)


Spørsmålene er:

- Liker jeg denne formen for jobbing? (ambulanse, H24 m/delte vakter, kortbane, Nord-Norge deler av karrieren)

- Ønsker jeg å ha en jobb hvor jeg må betale all pendlingen selv :ugh:, med flybransjens kanskje beste turnus :) ?

- Hvis jeg velger en jobb som denne, OG flytter til basen, så kommer jeg hjem til familien min HVER ENESTE dag :ok:...er det en mulighet jeg vil ha?

- Ønsker jeg en av bransjens sikreste jobber? :D

Hvis du svarer ja på ET av disse spørsmålene, bør du vurdere å søke.
Hvis du svarer nei på ET av disse spørsmålene, bør du vurdere å ikke søke.

Lykke til! :ok:

Anonymus6
20th Sep 2009, 11:02
Boein on Final,

Thanks for your help.

toffy
20th Sep 2009, 15:33
Mr. Heide på Lufttransport sa han hadde over 700 søkere i forskjellige kategorier



dæven, det er tøft om dagen gitt...690 stykker vil bli skuffet med andre ord

An2
20th Sep 2009, 19:00
700 som söker till Lufttransport, OCH som uppfyller samtliga krav?!?!:confused:
Låter litet väl mycket, må jag säga.

Zenith1blu
20th Sep 2009, 20:10
Crossunder:
Såvidt meg bekjent er det ingen som har takket nei til opprykk etter den nye overenskomsten trådte i kraft. Correct me if I´m wrong.
Det er vanskelig å si noe om akkurat lønnsforskjellen mellom com og cop om dagen, da det etter nye avtalen er flere justeringer årlig. Men et eksempel er lønnstrinn 10 pr 1/5 2010 så er forskjellen på 110k.

Om du ikke kjenner noen som tok flyutdanningen for å hjelpe syke mennesker, så kjenner jeg til gjengjeld mange som har ambulanse flyging som sin drømmejobb. Av flere grunner. En av de er for å hjelpe andre mennesker. En annen er de dynamiske dagene der du aldri vet hva dagen bringer. Tidvis er det mye action, stadige forandringer med akutt-turer som dukker opp, flyplasser som må åpnes, baner som må brøytes osv. Andre dager er late med kaffedrikking på kontoret mens man venter på utkall. Eller sitte hjemme i stua si og slappe av og lade opp til man kanskje blir kalt ut på tur. Flere liker faktisk den faglige utfordringen det er å løse problemer men samtidig være på "the safe side". For mange av oss er også mulighetene til å holde i stikka litt også et pluss.
En annen liten glede en ambulansepilot kan ha i hverdagen er prioritet foran jet-jockeys når behovet er der for det:}
Mens andre, kanskje du, syns det er mye greiere å vite at man 12 desember skal ha innsjek 0430 med avgang til Honningsvåg eller Alicante.

Hvordan LT skal dra lokale helter ut av skuffen for å bemanne basene med kvalifisert personell må du gjerne gi meg en foklaring på hvordan du har tenkt å løse. Det finnes ikke så mange kvalifiserte flygere lokalt rundt om der LT har baser. Ellers er jo dette en drømmesituasjon for et selskap, å ha alt sitt personell lokalt forankret. Da er ikke turnusproblematikken noe tema lenger, man kan jo gå alle mulige varianter uten problem. Nettopp derfor ble turnusen til LT så bra som den ble, fordi mange pendler.

Etter hva jeg kan tyde, Crossunder, så er det meste negativt i dine øyne med LT, operasjonen, turnusen osv. 14 dager hjemme er altfor lenge sammen med kjærringa, mens 7 dager på jobb er altfor lenge unna. Vel, noen trives med 5-3 i rødsnuta fly, mens andre igjen foretrekker lenger friperioder i gule fly. Smaken og baken osv.

Fakta er at LT har hevet standarden betraktelig, og er i dag et attraktivt selskap, til og med for de som har vært på andre siden av gjerdet og spist av det grønnere gresset på airline og corporate siden, kommer tilbake for å bli.

PropsAreForBoats
20th Sep 2009, 20:20
Hva er utkallstiden når man er på vakt i LT? Hvilken bevegelsesfrihet kan man ha mens man er on call?

Zenith1blu
20th Sep 2009, 20:28
Tilstedevakt 20 min til off-block.
Off- airport 61 min til off-block.
Trenger man bedre tid til planlegging etc bruker man den tiden manfinner nødvendig for en trygg utførelse av oppdragt.

berserker
22nd Sep 2009, 10:16
Saken er jo enkel og grei, er du i tvil om du klarer pendlingen så er det jo bare å droppe å søke jobb i LT.
Sikkert mange andre gode jobber der ute om dagen;)?
Bevegelsesfriheten når man er på vakte er ganske god, man kommer seg jo ganske kjapt til flyplassen enten man er i ALF,KKN,TOS,BOO,BNN eller noen av de andre stedene.
Men en sak er sikker uansett, LT er og blir en god og trygg arbeidsgiver i disse usikre tider som er nå om dagen.
For de som søker noe annet, velg en annen vei:)

JohnnyEagle
22nd Sep 2009, 11:38
LTR har vel også noen baseuavhengige/pendler-stillinger om jeg ikke tar helt feil. Dvs LTR betaler pendlingen din inkl opphold.
-Jeg ville ønsket å jobbe i LTR om jeg var yrkespilot..

elmange
2nd Oct 2009, 07:41
280 sökande och 2 som får jobbet. Perfekta odds!

/Lucky Luke

berserker
2nd Oct 2009, 13:59
Eh, hvor har du de tallene fra??

pblind
2nd Oct 2009, 16:43
fra en mail mottatt i dag tidlig

berserker
2nd Oct 2009, 23:43
Noe annen nyttig info i den mailen da?

elmange
3rd Oct 2009, 06:34
De som kommer på intervju, ca 10 st, kommer bli kallade vecka 41.

toffy
5th Oct 2009, 12:34
Jeg har gått og tenkt litt på følgende problemstilling den siste tiden:

Hvordan tenker man i flyselskap som havner i LTs situasjon? De har altså en mengde kvalifiserte søkere, vi må nesten gå utifra at dette både er folk som akkurat har rundet 1000 timer, og folk som har noen år med airline erfaring (f.eks SAS piloter som føler oppsigelsesspøkelset nærme seg).

Skal man velge de som har flest antal timer fra relevante operasjoner? Noe som utvilsomt er en fordel, fordi disse vil gli lett på plass i jobben uten alt for mye opplæring. Samtidig er veien kort til kapteinssetet. Men samtidig vil disse kanskje slutte så fort sjansen byr seg i TUI, Thomas Cook eller Norwegian, pga større materiell, bedre lønn osv.

Velger man kandidater i sjiktet 1000-1500 timer, så har man kanskje mer stabil arbiedskraft, men på den andre side så vil disse kanskje kreve mer av selskapet i form av opplæring, spesielt hvis det er mye VFR-timer ute og går.

Dette er jo selvfølgelig en klassisk problemstilling, da det i dårlige tider vil være mange søkere på få stillinger. Noen som har noen erfaringer fra tidligere tider? Eller tanker om hvordan flyselskapene velger ut sine kandidater fra store søknadsbunker?

A10Warthog
5th Oct 2009, 12:49
Erfaring spiller mindre rolle.
Referanser, trynefaktor spiller mye.

jager34
5th Oct 2009, 13:01
kjennskap og vennskap? minst 50 av de "nyutdannede" er uansett så flinke at de "like lett" får jobb i større firma/fly etter et par år i LT uansett.

Albicilla
5th Oct 2009, 14:04
trynefaktor eller ei. Er det noen som vet når/om vi kan forvente å få et "velkommen til intervju" eller et "takk for interessen, men beklagligvis..." i inn-boxen?

jager34
5th Oct 2009, 19:08
tirsdag 6. er visst planen for intervjuinnkalling

Giraffe2000
6th Oct 2009, 17:27
Noen som har blitt innkalt eller faat avslag..?

Vwhy
6th Oct 2009, 20:24
Ikke hørt et pip, merkelige greier! eller kanskje ikke:ugh:

berserker
7th Oct 2009, 11:19
I know a few people that got the call yesterday....
Dont know if they will call anyone today.

jager34
7th Oct 2009, 19:49
age and experience ?

jager34
8th Oct 2009, 11:15
current fra norsk selskap? hvilket?

A10Warthog
8th Oct 2009, 11:22
jager34; Skjerp deg! Så mye irrelevante spm. du kommer med.

jager34
8th Oct 2009, 11:46
irrelevant? pga. at det er trynefaktor som betyr noe uansett? ;)
vel for det jeg vet så må man ha operativ TP erfaring fra norge for bli plukket ut i denne omgang.
just nice to know

BestGlide
9th Oct 2009, 22:03
Jeg kjenner flere som jobber i Lufttranspårt....de har definitivt ikke kommet seg inn pga trynefaktoren :8

"I utrykket trynefaktor ligger det at man i tillegg til, eller i stedenfor den saklige vurderingen som skal gjøres, ser på hvorvidt vedkommende har et pent og tiltalende ansikt."

Matriks
10th Oct 2009, 10:11
Like greit å spare noen hundre fra falske forhåpninger.


BestGlide, hehe :ok:

Guttn
10th Oct 2009, 13:41
ATP, det blir dessverre sånn når det er flust av piloter å velge mellom. Arbeidsgiver kan sette de kravene de selv ønsker, og en dag er man godt innenfor mens en annen har man noen timer igjen på:ugh::{. Hadde vært interessant å vite hvor mange som har 737 + erfaring på type og brukbar totaltid som leter etter jobb. Men oppturen kommer nok - man skal bare ikke tro at man kan ha det like fett som 1950-1980 årene:=

Bestglide, det er kanskje verre hvis alt man har er trynefaktoren, men ikke har situational awareness? :ok: Det finnes de også hehehe:}:mad:

M-pilot
14th Oct 2009, 13:07
can anyone be a little more specific about "pans-ops/instrument flight procedures" for the LT interview????

berserker
14th Oct 2009, 13:29
Read the book by Jens GjerlevM;)

toffy
14th Oct 2009, 16:26
Read the book by Jens GjerlevMhttp://images.ibsrv.net/ibsrv/res/src:www.pprune.org/get/images/smilies/wink2.gif


Indeed. A field trip to Jensfield is highly recomended and Mt. Overview is verry beautiful this time of year.

Blackcoffeenosugar
2nd Nov 2009, 18:55
Hei! Var det noen her som fikk jobben til slutt?

toffy
19th May 2010, 19:54
Hei! Var det noen her som fikk jobben til slutt?


Ja visst, og den er helt konge! :ok:

Guttn
21st May 2010, 05:37
Toffy - gratulerer!!!! :ok::D:D:D Tipper du storkoser deg med utfordringer i kø og masse ratting ;)

BluRay - kan man da anta at du fikk jobb et annet sted...? :E

MAHB
11th Jul 2011, 18:38
Noen som har noe nytt å komme med fra LT. Lenge siden de har ansatt noen nå! Hvertfall offentlig....

berserker
28th Jul 2011, 14:17
Ville forsøkt meg der nå, kanskje muligens antageligvis maybe perhaps noen som skal ansettes utover høsten.......
Slå på tråden....

MAHB
10th Aug 2011, 14:34
Noen som har blitt kalt inn til intervju?

berserker
10th Aug 2011, 18:06
Er visst noen som har fått en telefon ja:)

Vso
15th Nov 2011, 14:15
Det ser ut til at det behøves noen FW piloter i Lufttransport tidlig 2012.

Da er det bare å holde søknaden oppdatert.

De ansetter kun piloter som snakker et skandinavisk språk.....

Albicilla
15th Nov 2011, 18:52
Dette høres bra ut. Kan jeg stille spørsmålstegn ved kilden til denne informasjonen?
Etter de rykter jeg har hørt er de som skal på kurs til våren allerede kontaktet og intervjuet. Jeg krysser fingrene og håper jeg tar feil.

berserker
15th Nov 2011, 22:15
Intervjuer er allerede avholdt men sikkert ikke dumt å holde CV varm, plutselig kan det jo være at LT trenger flere.....

Photon85
21st Nov 2011, 02:37
Noen som har hatt / kjenner noen som har hatt intervju og vet hva slags erfaring disse personene hadde?
Evt. hva det er LT legger vekt på når de siler ut folk til intervjurunder?

berserker
21st Nov 2011, 10:28
Etter hva jeg vet så legges det en god del vekt på operative spørsmål, som feks fuel planning, alternates, vær osv osv. Har hørt intervjuene varer omtrent 2 timer så skader nok ikke å komme forberedt;)
De har vel hatt inne alle slags typer folk til intervju, med og uten relevant erfaring. Og som skrevet i denne tråden her tidligere, så skader det nok ikke å lese litt i boken til Jens Gjerlev. Mange gode emner å lese seg opp på der.

En klassiker av et spørsmål er jo:Hva er VSOP?

rpetersson
22nd Nov 2011, 07:07
Efter mycket letande har jag dragit slutsatsen att VSOP är en cognac... Rätt/Fel?

tractorpuller
22nd Nov 2011, 09:51
Jau. Foretrekker XO om jeg har valget. Rundere smak

Alpha Golf Mike
3rd Jan 2018, 10:16
Hei alle

Noen som har tips til hvordan forberede seg for intervju til FW?

Krautwald
7th Jan 2018, 08:56
What is the overall situation for LT? They lost contracts for ambulance (FW) and sea pilots (RW), that can´t be good?