PDA

View Full Version : Olika utbildningskrav utomlands


fabbe92
23rd Aug 2009, 16:02
Hejsan!

Jag har ställt många frågor här förut om vilken gymnasielinje man måste läsa för att kunna bli pilot. Nu är det ju så att man kan bli pilot i Sverige även om man läst samhäll, bara du har vissa kurser så som fysik A etc.

Men hur är det med utlandet? Jag tänker på skolor i USA, England etc. Måste man ha gått teknik/Natur för att komma in på sådana skolor? Många skolor kräver high school diploma/ GED with maths and physics, Vad är den svenska motsvarigheten till det här?

Joey Q
27th Aug 2009, 15:29
Dom flesta skolor har nog inge krav på att läst en viss linje, men fullständigt gymnasie betyg är lite av en självklarhet att ha fickan om man sedan vill ha jobb som pilot.. det brukar tillhöra minimum kraven. Att ha läst fysik A och B kan vara en bra hjälp när det gäller att ha förståelser för krafter o moment och El lära. Finns inge formella krav annat än att kuna läsa, skriva, konversera och förstå engelska för att ta flyglicens i dom flesta länder.

FlyTCI
27th Aug 2009, 16:45
Även om det kan vara en fördel att ha gått viss grund utbildning som pilot är det inte tvunget avgörande. Har en god vän som INTE fullbordade sin gymnasie utbildning och som vid 30 års ålder flugit 737, 757, 767 och A320/321 för ett par olika större nordiska charter bolag. Han är nu kapten på bussen. Det enda bolag i Skandinavien som inte ville ge honom en chans var SAS. Ingen förlust för honom direkt :}.

Givetvis säger jag inte att du ska strunta i din utbildning, men det finns andra egenskaper som är minst lika viktiga när det är dags att söka jobb.

Personligen gick jag Naturvetenskaplig linje (ingen aning vad det kallas idag) vilket täckte de flesta bolags minimum krav. När jag sökte skola för flygutbildning ställdes inga direkta krav på min akademiksa utbildning, allt som krvädes var $$. Trodde det fortfarande var det som gällde generellt sett.