PDA

View Full Version : Widerøe opptak


Pages : [1] 2

flyordie
17th Nov 2008, 14:11
Widerøe opptak er satt til 14. Januar 2009

Noen som vet hvordan de stiller seg til en som ikke har avklart militærtjeneste? (Utsettelse grunnet trafikkflyger utdannelse)

BestGlide
17th Nov 2008, 14:40
Er ganske sikker på at du må ha det avklart før du blir ansatt, men det er sikkert mulig å komme seg gjennom opptak og intervju for deretter å bli plassert i holding poolen frem til du får det avklart.

bfisk
18th Nov 2008, 09:27
Det er jo en enkel og grei sak -- det har de ikke "lov" å spørre om, og i alle fall ikke lov å bruke som en grunn for ikke å ansette deg.

(Hvor mange som praktiserer dette er imidlertid et annet spørsmål...)

BestGlide
18th Nov 2008, 11:41
Hvorfor skulle de ikke ha lov til å spørre om det? Hvilken lov gir forbudet? Vet det finnes forbud ang. svangerskap, men førstegangstjeneste....neah, jeg tviler selv om jeg ikke er sikker selv :)

På et evt. intervjuet vil du uansett bli spurt om hva du har gjort i livet ditt etter videregående skole, så om du da ikke nevner noe om militærtjeneste blir du sikkert spurt "Hvor var du i militæret?". Kan umulig være forbudt å stille et slikt åpent spørsmål :)

ladiesman217
18th Nov 2008, 12:17
Kan aldri i verden tenke meg at det ikke er lov til å spørre om det. Hvert eneste intervju jeg har vært på, både til pilot-jobb og annet ardeid, spør de om avtjent militærtjeneste.
Eneste som ikke spurte meg om det var vel airBaltic:)

Lufttransport hadde jo det som et av punktene på den gamle online søknaden sin.(vet ikke om den nye) Der ville de t.o.m at du skulle beskrive tjenesten din.
Så om ikke det er lov er det nok mange syndere.

Men tilbake til spørsmålet;
Vil nok helt klart tro de vil kreve en avklaring, men da er det vel bare å ringe til Vernepliktsverket og få en avklaring og håpe de ikke ber deg møte på Skjold eller GSV rett over nyttår.:bored:

PS
Personlig ville jeg ha avtjent militærtheneste(hvilket jeg gjorde) eller dimma FØR jeg begynte utdannelsen. Om du mot formodning blir kalt inn må du jo holde seg current de neste 9-12 månedene

Albicilla
9th Dec 2008, 15:16
militæret eller ei....noen som kan gi et estimat på hvor mange dager i forveien WF gir beskjed til de utvalgte som får komme på opptak?

Hassan Mesto
9th Dec 2008, 15:37
Jeg fikk beskjed ca 4 uker i forveien.

Lykke til!

BestGlide
9th Dec 2008, 18:12
Er det innkalt til opptak 14.januar, eller er det bare rykter?

Tuborglite
10th Dec 2008, 09:40
ikke hørt noe, selv om det egentlig ikke besvarer spørsmålet ditt:}

ILSTOMIN
15th Dec 2008, 10:33
Noen som har blitt innkallt til opptak?

BestGlide
15th Dec 2008, 14:38
14.januar er nå bekreftet på wideroe.no:
Widerøe -bestilling av flybilletter, hotell og leiebil verden over (http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=230&I=3272)

(grrr....ikke mulig å legge inn en adresse uten at tittel automatisk legges inn)

A10Warthog
16th Dec 2008, 13:32
14 jan, men er det noen som har fått opptak?
ingen har ringt til meg enno.:ugh::ugh:

Albicilla
18th Dec 2008, 14:38
det hviskes i buskene om at de heldige muligens ikke får beskjed før i begynnelsen av januar. Litt seint spør du meg. Noen som kjenner buskene som kan verifisere dette?

Tuborglite
18th Dec 2008, 15:09
var en busk som hadde hørt om et visst anbud

BestGlide
18th Dec 2008, 15:31
Ja, det henger nok sammen med anbudet som offentliggjøres første uka i januar.

Beech Driver
23rd Dec 2008, 10:03
Da var ringerunden i gang. De ligger ikke på latsida...på lillejulaften liksom:}

jager34
23rd Dec 2008, 10:29
hvor flyr du nå? Lufttransport?
kompiser som har fått tlf.? timer?
Thorseth som ringer rundt?
noen andre som har hørt noe?

barbatov
23rd Dec 2008, 18:48
Da kom det telefon her også, 14 januar blir det bare å håpe på det beste!

jager34
23rd Dec 2008, 19:02
du er nyutdannet med hvor mange timer ?

Old Prop
23rd Dec 2008, 21:10
For ordens skyld:

Navnet er Thorseth.

jager34
23rd Dec 2008, 21:37
ok får rette opp det så kanskje jeg får en tlf. jeg og ;)

barbatov
23rd Dec 2008, 23:26
Utdannet for noen år siden med rundt 1500 TT, både jet og turboprop i multicrew. Noen andre som har hørt noe eller?

somethingclever
24th Dec 2008, 12:11
Got my invitation through email yesterday, see you there chaps :ok:

Got 3000 hrs TT

BestGlide
24th Dec 2008, 13:19
I´ve heard that they ONLY will hire females this time....so good luck you all!

A10Warthog
24th Dec 2008, 13:28
What about Shemales? Will that count?

Merry Christmas?

Hanguren
27th Dec 2008, 21:54
Får du tilbud, så begynn så fort du kan! Sist SAS hadde oppsigelser av piloter gikk det heller dårlig med de "utenfra" som hadde lovnad om kursplass i WF. Over- og underskudd av piloter blir nok noe koordinert innenfor konsernet...

Tuborglite
28th Dec 2008, 13:43
Er alle blitt kalt inn nå...... noen som vet ?

Beech Driver
29th Dec 2008, 20:38
Takka just nei...så da er det hvertfall 1 plass igjen :p

BD

jager34
30th Dec 2008, 11:40
Jobb i LT som er for bra til å si opp? Blir det noen opptak der snart da?

Beech Driver
30th Dec 2008, 16:01
Tjaa...for min egen del er jobbsikkerhet viktig i disse tider. Og der er det vel ingen som slår Lufttransport. Dessuten er betingelsene i WF ikke så veldig mye bedre.

Tror nok LT har nok av folk for ei stund fremmover. Det har vært massive ansettelser. Søknadsmassen er dessuten seksdobla på bare et par mnd :cool:

Men til dere som går for WF...best of luck! :)

BD

Matriks
30th Dec 2008, 16:46
Enorm forskjell på ytelsene i de to selskapene, eks fridagssalg kaptein ca. 4.000/10.000.

Lønnsforskjellen er ikke på stor på de laveste trinnene, men blir fort endel millioner akkumulert.

Jobbsikkerheten i WF har da vært veldig høy?

Ellers hyggelig at BD fikk NOE ut av sin søknad hos WF.

Nordic Spirit
30th Dec 2008, 19:47
Såvidt jeg vet har det ikke måttet gå en eneste pilot fra Widerøe siden tidenes morgen. Noen få har blitt oppsagt, men oppsigelsen har blitt kalt tilbake igjen. Så jobbsikkerheten er ikke så verst her i gården heller.

8ah
30th Dec 2008, 20:21
WF har vel i alle år vert en meget god arbeidsplass. Men i en verden i forandring og en mulig SK LH greie så må WF finne nye eiere. Vil dere da kunne beholde alle goder som lønn og schedule....? Å sitte utenfor å titte inn kan jeg ikke se at det vil vare med nye eiere... Men gutter og jenter stå på, er ikke ute etter å male fanden på veggen. Men dere har det bedre enn de fleste i bransjen om dagen....

My two cents....

pilot_response
31st Dec 2008, 01:49
At Beech Driver takker nei til å bytte fra LT til WF er muligens forståelig; han har opparbeidet seg en del senioritet og ønsker ikke å starte på nytt som styrmann i voksen alder for deretter å sitte 9 år i høyresetet.

Men er du i 20-årene med 30 år igjen i bransjen, bør du nok tenke deg nøye om før du takker nei til Widerøe til fordel for Lufttransport.

For det første kan ikke livslønningene sammenlignes. Med forutsetning av 8 år som styrmann i WF og 3 år i LT utgjør forskjellen over 7mill NOK over 30 år. (25mill WF / 18mill LT). Dette er før man regner med evnt. fridagssalg (hvor WF kommer mye bedre ut) for dem som ønsker det. At LT jobber 12 færre dager i året (146 mot 158 dager) kompenserer ikke for 7 millioner kroner i tapt inntjening.

Verdien av erfaringen på DHC-8 i airline-ops i motsetning til en single-pilot (certified) B-200 på ambulanse bør også taes med i betraktningen siden vi først diskuterer jobb-sikkerhet.

Andre faktorer som man bør vurdere er fysiologisk arbeidsklima (nattflyging i en kald, trang B-200 uten hjelp fra bakkemannskap og med batteristart), pensjoner, forsikringer, schedulering (i WF vet nu når og hvor du skal fly ihvertfall), fastplass pendlebilletter, ID avtaler, Interline og Hotell avtaler, og verdien av en tyngre organisasjon i ryggen under flyging.

Det er ikke å si at ikke Lufttransport har sine fordeler. Du jobber tross alt 12 dager mindre i året, samt har en mye kortere tid til skipper. Du slipper pax, men på den andre siden må håndtere en god del ubehageligheter. Du har jobbsikkerhet 7 år om gangen, men er da tross alt 7 år eldre dersom ting ikke går i LT's favør ved neste anbud. Du kan fly over det mest av vær, men risikerer samtidig livet hver gang du tar av på en 800meters bane.


Vi kunne vel ikke la Beech Driver få siste ordet, kunne vi?

jager34
31st Dec 2008, 13:17
"risikerer samtidig livet hver gang du tar av på en 800meters bane."

Gjør man? Hvor stor er risikoen ved å ta av på 800m?
Det er risiko ved å fly og mao. kan man si at man risikerer livet uansett om man flyr i Widerøe eller LT.
Har LT en verre statistikk enn Widerøe slik at man konkret kan si at risikoen er større i det ene eller andre selskapet?

Guttn
31st Dec 2008, 14:09
Jager34, jeg tror han mener at en DHC-8-103 har en accelerate/stop distance og en accelerate/go distance som, iallefall på papiret, gjør det mulig å fly på 800m baner. Ikke at man alltid kan ta av eller lande med maks vekter, men at man alltid kan kalkulere balanced field:ok: Dette, har jeg hørt, kan man ikke få til med en B-200.... Vet ikke om det stemmer helt, me det er nok det som menes med "å risikrere livet".

Uansett, så er begge arbeidsplassene for å regne trygge når det gjelder luftfart:D. Betingelsene er konkurransedyktige vs større operatører (da mener jeg med større fly). Man kan ikke få i pose og sekk, så man må gå for det som passer sin egen livssituasjon og karriereønske.

Kanskje det aller mest positive man kan si om WF er at kommer man inn der så blir man der til man går av med pensjonen:ok:. Det er ytterst få som slutter, og noen av de som har sluttet har kommet tilbake. Det sier en god del. At man flyr på anbud er også en annen viktig faktor når det gjelder jobbsikkerhet. Hva som blir SAS` framtid er selvfølgelig spennende og kommer helt sikkert til å påvirke selskapet på en eller annen måte. Nye eiere? Er ikke snakk om det foreløpig.

Lykke til til alle som skal på opptaket om 2 uker:}

pilot_response
31st Dec 2008, 14:53
Stemmer det Guttn sier.

Der er ikke krav til V1 kalkulasjoner på B200 (under 12,500lbs). Eneste kravet er at maskinen kommer seg i luften med begge motorene gående innenfor 80% av tilgjengelig distanse. På glatte 800 meters baner og med fulle tanker finnes der ett hastighetsområde (+-60kts - Vr) hvorfra en B200 hverken kan fortsette eller avbryte avgangen lenger; spørsmålet blir da bare hvordan man velger å havarere.

DHC-8 samt de andre kortbane flyene (D228, ATR etc.) over 12,500 må oppfylle akselerasjon-stopp kravene iht. JAR-OPS. Hvordan det virkelig går når man avbryter avganger ved V1-kutt på en glatt 23 i Hammerfest vil vi derimot helst aldri finne ut.

A10Warthog
31st Dec 2008, 15:36
Kan noen dere som har vært så heldig å fått jobb i WF, dele noe med erfaringen fra opptaksprøvene? Hørt at de er ganske vansklige og det er jo mange som blir "vasket" ut...

Godt Nyttår !

Matriks
2nd Jan 2009, 09:27
"...i en verden i forandring og en mulig SK LH greie så må WF finne nye eiere."

Må de det? Hvorfor? Hvor har du det fra?

K21
2nd Jan 2009, 12:50
Tror nok Mr BD har fått nei hos Widerøe.....? Hele argumenatsjonen din virker lite gjennomtenkt :\

Hadde jeg hatt valget mellom WF/LT ville først nevnte vært "second to none"

Sitte i en King Air til jeg blir 60.....

Lykke til, til alle som nå skal på WF opptak :ok:

Godt Nyttår!

falconetti
2nd Jan 2009, 13:42
Det BD sikter til, med rette , er størst mulig sikkerhet for å beholde jobben som aviator, i disse økonomiske nedtur tider. At WF kanskje, med sine "litt" større fly, er mer spennende for de fleste, da spesielt de yngre "gutta", skal ikke jeg protestere på. Men, for de som følger litt med på hvordan det står til på kloden om dagen, vil det være åpenbart:
"Alle" selskaper vil måtte redusere i driften, da folk flest (og bedrifter)holder litt ekstra på sin lønn, de som beholder jobben, for å bruke den på helt nødvendige ting. For de fleste av oss, er forflyttning med fly ikke nødvendig, mer et gode, såfremt en har råd til det. WF er sikkert ikke like utsatt som mange andre...men at de vil merke det etterhvert...jo, det tror jeg med sikkrhet. Og da...sist inn,først ut.
De som flyr på langsiktige kontrakter for staten, og da spes medical, er relativt trygge. Sykdom er ikke konjunktur utsatt, tror jeg.
Hva som skjer neste anbudsrunde...? For det første; lenge til. For det andre; ikke mange som lett tar konkuransen med LT(økonomisk).
Til BD og andre i LT; dere kan sove godt. Dere har jobb i morgen også.
Til alle oss andre; hvem kan si noe nå hva morgendagen vil bringe, ang å beholde eller finne jobb, bak et litt for høyt panel som ødelegger utsikten, når været er fordelaktig.

Til alle sammen...GODT NYTT ÅR ! og til meg selv Gratulerer med dagen:O

Beech Driver
2nd Jan 2009, 14:15
Det må jeg si. Var jo som å helle bensin et bål dette. Godt at dere er engasjert hvertfall. Men snakk om å kapre en tråd da. La nå heller de som skal på opptak i WF få si sitt...Så får heller de som føler for det, åpne en tråd kalt Widerøe vs. Lufttransport eller noe sånt:eek:

Og til K21; Dette gidder jeg nesten ikke å kommentere...men jeg har vel ikke argumentert for hverken det ene eller andre. Jeg har vel strengt talt bare medelt forumistene at jeg ikke ønsker å stiller på et WF opptak.

Eders BD

Grattis med dagen forresten, Falconneti!

tractorpuller
2nd Jan 2009, 14:19
Sitte i en Dash til jeg blir 60...
Snakk om bra argumentasjon...

Forøvrig er det vel lite trolig at LT og WF kommer til å operere KingAir og Dash 8 om 30 år.

fjordviking
2nd Jan 2009, 14:45
Noe av mest dustete jeg har hørt på lenge. Før du begynner med "du har sikkert ikke kommet inn i WF" argumentasjonen din så takket jeg selv nei i 96,og har ikke angret en dag siden. Folk kan ha mange grunner til å ikke velge å fly i WF eller SK. Det å se på folk som mislykket for å ikke velge akkurat som deg og flertallet, tilskriver jeg umodenhet og lite holistisk tankesett fra din side. Håper du ikke flyr i WF og at du er en wannabe som bare sniker rundt på forum hvor du ikke hører hjemme. Hadde håpet at opptakskravene var såpass at sånne som deg ble luket ut, men som de sier "someone always manage to slip through the cracks."

Til andre forumister godt nyttår og happy tailwinds.

Fjordviking

BestGlide
2nd Jan 2009, 14:50
Mange liker seg godt i LT. Mange liker seg godt i WF. Og det er ikke bare lønn og økonomiske goder det kommer an på, men også familiære forhold, bosted, base, pendling osv. Nå som det er FINANSKRISE!!!! er det nok greit å holde seg der man sitter tryggest.

....selv om WF selvfølgelig er best ;)

Lykke til på opptak til dere som skal dit i hvert fall!

Hanguren
2nd Jan 2009, 23:58
Jeg har jobbet i begge de to nevnte, samt i SAS, og slik situasjonen er i dag så ville ihvertfall jeg sittet helt stille og rolig der hvor du er, nesten uansett hvor. Det neste året er ikke tiden å være nyansatt med mindre du må!

Kanskje med mindre du har få eller ingen bak deg på listen, og/eller er overbevist om at ditt eget selskap er døden nær...

saosilvestre
3rd Jan 2009, 00:47
Can anyone tell me what Qseries wideroe fly?
And the use of Mix Fleet Flying?

Guttn
3rd Jan 2009, 05:17
The fleet consists of -100, -300 and -400 series DHC8s. The Qs are Q400 and some Q300. Mixed fleet flying has more to do with the type of operation; shortfield vs regional ops. Everybody flies the -300s. Shortfield ops pilots also fly the -100, while the regional pilots are on the -400.

Hanguren - veldig godt poeng:}. Fjellvettregelen om at man må grave seg ned i tide kan anvendes i luftfart - helt til stormen har blåst forbi. Så må man navigere seg fram i et tilsynelatende nytt landskap. :E

K21
3rd Jan 2009, 08:09
Hvis det var å tråkke noen på tærne, ved å skrive hva jeg ville ha valgt og hva jeg ikke ønsker å gjøre til jeg blir 60år, beklager jeg dette! Helt klart følelser i sving her på forumet.

Men, ved å lese det Mr BD skriver i tidligere innlegg, er det jo lov å stille spørsmålet, såpass bør være lov.....? Han harsellerer uten tvil med WF og de som ønsker å søke!

Sier meg også enig i hva som blir sagt med tanke på jobb og sikkerhet. Både WF og LT er "relativt" trygge arbeidsplasser i tiden som kommer!

Fjordviking, du trives godt i LT? Nei, jeg er ikke 14 år og heller ikke dustetet;)

Nok en gang, lykke til for de som skal på WF opptak:ok:

fjordviking
3rd Jan 2009, 09:06
Har aldri jobbet i LT, men kjenner flere som er tilfreds der. Er fornøyd med hvor jeg selv har valgt å ende opp. Var så heldig at jeg kunne velge etter å både ha vært innom GA,charter og airline.
Deilig å Kunne tråkke på naboen`s plen og oppdage at den ved nærmere inspeksjon ikke er grønnere og finere en min plen, og at faktisk lykken ikke øker proposjonalt med vingespenn og antall tonn. Det er det ikke alle som skjønner og begynner med tåpelig argumentasjon som at "du har sikkert blåst intervjuet og derfor skal rettferdigjøre at du ikke har jobb der jeg har jobb."
Bra for deg K21 at du er stolt av å jobbe der du er og at du er lykkelig. Jeg har selv vært der og vil ikke bytte, selv om det kan være vanskelig å forstå for deg.

Fjordviking

jager34
3rd Jan 2009, 23:55
Jager34, jeg tror han mener at en DHC-8-103 har en accelerate/stop distance og en accelerate/go distance som, iallefall på papiret, gjør det mulig å fly på 800m baner.

Ja, jeg skjønner det og det medfører øket risiko som jeg ikke ønsker å bagatellisere. Jeg ønsket imidlertid fakta på bordet fremfor synsing om det fra hans side kun var synsing at man "ofrer livet". Jeg fikk inntrykk av at han mener LT driver uforsvarlig da disse T/O normalt ikke godkjennes.

Poenget mitt er at man har aldri null risiko for fatalt krasj og spm. mitt er derved om den faktiske risikoen ifm. disse t/o i LT anses som ulevelig stor ift. andre risikomomenter som marginalt vær, marginal fuel, mulighet for "crazy" passasjerer, flyvedlikehold, osv.

Om jeg skal synse litt selv, så ser jeg ikke bort ifra at en risikoanalytiker ville vurdert innflyging i dårlig vær/mørke til enkelte av de godkjente operasjonene i WF til å være mer risikobetont enn en slik akseptert T/O i LT til tross for at slike T/O i utgangspunktet er lett å stoppe. (på samme måte som man kan slutte med å fly i dårlig vær som og innebærer øket risiko).
Hva er risikoen for at noe alvorlig (motorbortfall) skjer disse sekundene i t/o.
Risiko for at noe alvorlig skjer i spesielt dårlig vær?
Risiko for at noe alvorlig skjer generelt?
Har WF bedre statistikk enn LT? Har WF en bedre trend enn LT?
Hvilken risiko kan man akseptere uten å "ofre livet"?
Mange regler og prosedyrer er i dag dagens samfunn fortsatt basert på synsing mens man på universiteter og i industrien generelt for tiden satser enorme summer på risikostyring for å kunne ta mest mulig riktige/fornuftige avgjørelser basert på fakta fremfor magefølelse.

saosilvestre
4th Jan 2009, 01:11
Hey Guttn

So who flies the q100 also flies the q300 and who flies the q400 also flies the q300? Is this the way wideroe operates? In SATA AIR AÇORES they want us to fly the Q200 and the Q400. Notice that we have very short runways (800m/1200m/to 3000m) and we also make a regional operation.

Regards

Guttn
4th Jan 2009, 07:21
saosilvestre, let me elaborate a bit further... Yes, it`s -100 + -300 and -300 + -400. That being said, the -300 + -400 pilots are allowed to fly the -100 as well, BUT only when operated regionally and not shortfield. It`s the kind of operation that is limiting (if I can use that word on this matter). As you probably know, there is very little difference between the -100 and -300 cockpitwise. The rating is common, meaning that if you have one then you can fly the other (aso the -200). The Q400 requires a differences course, but with a Q400 rating you can also fly the -300. A bit confusing, but that`s the way it has been done.

jager34, helt valid spørsmål. Sikkerheten kommer alltid først, ikke sant? Deretter er det nok noen kronetellere som ønsker maksimal uttelling og fortjeneste. Uansett, det har allerede blitt sagt her... GA-fly (pr def. mindre enn 12,500lbds/5700kg MTOW) har ikke krav om de samme kalkulasjonene som Air Transport fly. Nå vet jeg ingentng om hvordan LT kalkulerer sine takeoffs, eller andre ting forsåvidt, og jeg har heller aldri flydd en B-200. Men jeg regner med de har et system som ivaretar sikkerheten til en så stor grad at det er minimum risk. De har heler ingen rutetider å forholde seg til (selv om de helt sikkert har steder de må være til gitte tider), ergo kan de vente til forholdene blir bedre.

Syns dette begynner å bli en WF vs LT tråd. Det burde det absolutt ikke bli, for begge selskaper er fine arbeidsgivere med et bra apparat til å ivareta sikkerheten og prosedyrene for sine daglige operasjoner. Politikersvar vet jeg, men spørsmålet ditt er såpass stort at man bare kan svare generelt.

Hva WF angår så er alt kalkulert spesifikt for DHC8 (og -100 serien på kortbane spesielt). Jeg tror ikke at en risikoanalytiker, hvis vedkommende ikke har spesialisert seg innen f.eks. PANS-OPS, kunne gjort en eneste troverdig risikoanalyse innen operasjoner. Man kan si at det er glatt, det blåser, det er mørkt osv, men uten å vite hvordan prosedyrer er konstruert (tenker på approacher av alle slag) så har man ikke bakgrunn nok til å si noe som helst. Null risiko har man om man ikke flyr. Da får man heller ikke et havari. Man får heller ikke folk og gods fram raskt, og dermed forsvinner en eventuell fortjeneste veldig fort. Så det hele er en balasnegang. Sikkerhet vs fortjeneste, eller rettere sagt... Så god fortjeneste man kan uten å gå på sikkerhetens kostnad:ok:. Hvordan gjør man det? Man kjenner alle begrensningene og finner ut hva man KAN gjøre og hvor man IKKE KAN fly.

Man kan sitte på skolebenken i aldri så mange år og kalkulere seg både blå og grønn, men til syvende og sist må man ut i felten for å få en virkelighetsforståelse. En av grunnene det tar såpass lang tid å komme inn i venstresetet i WF:D.

Mener ikke å være krass her, men vi skal for al del ikke sette det enes selskaps rutiner opp mot det andres for så å forsøke å føre statistikk over hvem som er bedre. Det gagner ingen unntatt speskulative tabloidjournalister (som kan null om luftfart) som skal selge aviser.

Beech Driver
4th Jan 2009, 14:53
Som jeg har vært inne på tidligere er jeg ikke interessert i å diskutere hvilke selskap som er «best» å fly i. Jeg orker heller ikke å forsvare mine valg hva gjelder karrierevalg her inne. Mitt valg er gjort og jeg mener bestemt at jeg har gjort det rette. Det er som sagt mange flere ting som avgjør hva som er best for seg selv enn bare lønn og penger. Turnus, baselokaliteter og ikke minst trivsel og gode kolleger er jo minst like viktig.

Selv jobber flere av mine aller beste venner i WF, og vi har ærlig talt aldri følt behovet for denne Best/dårligst diskusjonen. Men det er vel kanskje enklere å gjemme sine påstander bak et passende Pseudonym her inne. Jeg synes vi skal slutte med dette som til tider kan fortone seg som skittkasting, og heller fokusere på det som er bra, enten det er her eller der.


Så til denne saken om kort kortbaneoperasjoner som jeg synes er interesant. Både guttn og pilot response er inne på noe vesentlig hva gjelder det å operere en B200 på 800 m baner. Det er mange som er av den oppfatning av at LT har dispensasjon for å operere sine B200 på kortbaner. Dette stemmer imidlertid ikke. Det trengs ingen dispensasjon. Flyet er sertifisert til max 12500 lbs TO mass, og det gjør at denne maskinen faller inn under «PANS-OPS performance categori B». Denne performane categorien er en del mindre restriktiv hva gjelder TO krav. Det har vært nevnt at V1 og accelerate/stop distance ikke er noe krav. Det som er et krav er at maskinen skal klare å klatre til minst 50` før en engine failure skjer!! Man har ikke lov til å få en engine failure før dette iht PANS-OPS.


De B200 som LT opererer er dog modifisert endel fra en vanlig «straight 200». Både leading edger på vinger og propell systemet er forandret i tilleg mange mindre justeringer. Dette gjør maskinen mer kortbanevennlig i form av forbedret stop og go evne på en kortbane. Men selv med denne modifiseringen klarer vi ikke alle kravene til «perfomance category A» Problemet er stop problematikken. En raisbeck modda B200 er en sprek maskin som faktisk klatrer endel bedre enn f.eks Dash 8, men stopevnen ved T/O er på papiret ikke god nok for å oppfylle alle «cat A» kravene. Spørsmålet er så...gjør dette operasjonene med B200RB på kortbane mindre trygg enn å operere en «Cat A» maskin som f.eks Dash 8. Vel...mye er opp til operatøren av maskinene i dette tilfellet, og her kommer jo interne company limits inn i bildet.


LT har på lik linje som WF strenge company limits på alle kortbanene, og prosedyrene beskriver de aller fleste eventualiteter ifm med operasjoner på kortbane, også engine failure ved avgang.Vi har våre egne T/O krav og kalkulasjoner å forholde oss til, men Som guttn sier...for å holde risikoen for havari på 0, er det eneste alternativet å holde seg på bakken.


Som et lite tankekors så har det vært operert B200 på norske kortbaner lenge før Dash 8 kom inn i bildet. Det har heller ikke vært ett eneste havari med B200 på kortbane, som kan relateres til de nevnte T/O faktorene. Dette bør jo selvfølgelig ikke bli et hvilepute for oss som driver med dette, men det setter ting litt i perspektiv.


BD

jager34
4th Jan 2009, 20:26
"Jeg tror ikke at en risikoanalytiker, hvis vedkommende ikke har spesialisert seg innen f.eks. PANS-OPS, kunne gjort en eneste troverdig risikoanalyse innen operasjoner."

Noe av det første en risikoanalytiker lærer på sitt studium er nettopp å få alle relevante fakta på bordet og viktigheten av å vektlegge disse så korrekt som mulig. (mao. han kan ikke jobbe i noen bransjer uten ekspertise og formodentlig vil det ikke være verre å samarbeide med ekspertise som allerede finnes i flybransjen, enn i oljebransjen, medisin osv som ihvertfall allerede bruker risikoanalytikere og beslutningsanalytikere for å kunne ta riktige valg basert på mest mulig riktig informasjon)
Uansett ikke et poeng hvem som får fakta på bordet men at fakta er korrekt/analysert.
Perspektivet BD skisserer ovenfor er vel stikk i strid med "ofrer livet".
Et kjent eksempel for å minimere risiko, som er omstridt, er DMT testens følger for jagerflygere i Sverige.

Zissou
4th Jan 2009, 21:20
This thread started out with rumours and info for Widerøe wannabees, could we go back to that please?:rolleyes:

Someone requested some info about the tryouts, and where to get practice tests.
Should be made available for all in order to get a fair selection, and for someone without friends allready in to have a chance.

Just my twopence...

Guttn
5th Jan 2009, 05:37
Zissou, try gogling for psychonumerical tests and numerical reasoning:ok:. Don`t really know how you can practise for these, but I guess if you find some
of these tests onlne then you could to some extent. Memory is also something you`ll need. Oh yeah, don`t let the tests stress you. o the tests swiftly, but more important; correctly.

Jager, nå kommer jeg aldri til å være en teoretiker, ei har jeg høyere utdannelse. Jeg er en av de som kan lese en setning 5 ganger uten å helt få med meg hva som står hvis jeg ikke er interessert i emnet. Ren praktiker er jeg heller ikke. Faller et sted imellom, gjerne litt nærmere praktiker enn teoretiker. Hva jeg prøver å si er at det er forskjell på teori og praksis. Teorien rekker langt, men til syvende og sist må man ut for å teste teorien i praksis, og det er der man lærer seg jungelens lover:D.

Back to the thread! How many are invited to the tests?

jager34
5th Jan 2009, 05:54
Teorien rekker langt, men til syvende og sist må man ut for å teste teorien i praksis, og det er der man lærer seg jungelens lover.

Sant nok men som i mange bransjer (inkl. flyging) har man allerede erfaring å bygge på og i flyging vil man helst unngå å praktisere ting som innebærer en uakseptabel høy risiko og da vil det være fordelaktig å ha et mest mulig konkret bilde av risiko før man skal ut i jungelen.

3 stk. har vel her på forumet sagt at de er invitert? En har trukket seg? Alle med mye erfaring og 1500t+?

Crossunder
5th Jan 2009, 08:19
There is very little you can do do prepare yourself for aptitude tests. Either you have what they're looking for, or you don't. The only way to "cheat" would be to get a hold of the actual tests, and memorise these... in which case you'd probably end up having some weird results - especially on the personality test. Since they are IQ- and personality tests - you have no way of "improving".

Here's what you CAN do:

Show up at the tests. Work methodically - skip the Qs you don't crack straight away, and do all the easy ones first. Improves you total score, since you will be pressed for time. Be thorough. Be honest - answer truthfully. This is where you can prepare yourself. You KNOW you will have to answer Qs like; Why Widerøe, why should we hire you, will you have to commute, which bases do we have, which aircraft do we operate, how long will you work for us, ever had any accidents, ever been in danger, are you suicidal (must answer yes, in order to operate at WFs cat C airports :p)... You must have thought it through, and seem genuinely interested, motivated and prepared. A brush-up on mental math is also a hot tip.

I'm sure you'll find lots of information on the www about aptitude test. You will almost certainly hear a lot from the "experts", who have taken these tests a couple of times before (hint-hint..?). Most of it is bull**** (so why should you listen to me? :hmm: ). Only Jim Morrison (well, he looks like him, and is the WF psychologist) knows what they're looking for. Don't try to bull**** him. He has years of experience sifting for WF pilots - you don't ;)

Either you fit the profile, or you don't. If you do not, they'll kick you out. You would then be better off without the WF job, as you would not have fitted in and most likey would never have liked it there. Win-win situation. :}

Either way - good luck. It's a really good company to work for. Pays well, lots of time off and otherwise excellent T & Cs :ok:
I'm sure guttn and the other Wienerbrötchen can fill you in on the details.

Diper
5th Jan 2009, 08:42
Litt "off topic" men, Dash 8 klarer vel ikke Accelerate stop på kortbane? Så vidt jeg vet har de Accelerate "slow", (ca 40kts ut i steinura).

Guttn
5th Jan 2009, 10:55
Diper, jo det gjør den. Noen ganger må man redusere MTOM pga banelengde i tillegg til atmosfæriske forhold. Man kan også velge hvordan man vil sette V1, dvs gjøre en balanced field. Som tidligere nevnt så er dette et krav til fly over 5700kg MTOM. Du tenker kanskje på den gangen de drev med noe som kaltes "risk period", dvs noen knop som man var midt imellom "stop" og "go". Dette gjør man ikke lenger. Man har en V-speed å forholde seg til når det gjelder engine failure på takeoff og den heter V1. Håper det oppklarte den saken.

Crossunder, very good points:ok:

BD, ditto:ok:

Zissou
5th Jan 2009, 12:43
Thanks!:)

And Jager34; people with below the req. hours have been called this time too.
Don't know why though, I have the impression they have plenty of experienced applicants, wich is what I thought they were looking for.

Z

jager34
5th Jan 2009, 17:48
Ok, jeg hadde snaut 600 timer når jeg søkte og 620 nå. Ca. 20 timer på 5 dager i 2009 (ca. halvparten instrument/mørke) så det har vært en god start på 2009 ihvertfall.

Tuborglite
5th Jan 2009, 18:40
ser ikke ut til at de vil ha 2000+tt med 500me hvertfall:confused:

Diper
6th Jan 2009, 09:22
"Diper, jo det gjør den. Noen ganger må man redusere MTOM pga banelengde i tillegg til atmosfæriske forhold. Man kan også velge hvordan man vil sette V1, dvs gjøre en balanced field. Som tidligere nevnt så er dette et krav til fly over 5700kg MTOM. Du tenker kanskje på den gangen de drev med noe som kaltes "risk period", dvs noen knop som man var midt imellom "stop" og "go". Dette gjør man ikke lenger. Man har en V-speed å forholde seg til når det gjelder engine failure på takeoff og den heter V1. Håper det oppklarte den saken. "
Stadig litt forundret. Hvis man tidligere har brukt det du kaller en "risk period" (ikke klarer accelerate-stop distance), hva er det som har forandret seg slik at man nå forholder seg til de reglene som gjelder for fly over 5700 kg? Banene har ikke blitt lengere og flyene veier vel det samme? Har det kommet større vektbegrensninger?

Nordic Spirit
6th Jan 2009, 09:58
Banene har ikke blitt lengere og flyene veier vel det samme? Har det kommet større vektbegrensninger?

Flyene veier det samme ja, tomme;) Det innebærer bare lavere vektbegrensninger under visse forhold.

Guttn
6th Jan 2009, 10:16
Endel av banene har faktisk blitt litt lengre! Det bygges og sikres på mange av kortbaneplassene:D. Men hvorfor man gikk fra risk period til å ikke bruke risk period vet jeg ikke. Det var før min tid. Men jeg tror at det kan ha vært en godkjennelse fra Luftfartsverket under BSL, og siden alt nå er JAR-OPS så er kanskje saken en annen? Men som sagt; jeg vet ikke. Uansett; hver eneste takeoff (og landing) er kalkulert så alt er i skjønneste orden. Man har også noen andre muligheter som kan påvirke takeoff roll, men det tar litt tid å forklare. Men veldig enkelt sagt så har gir noen baner større begrensniner enn andre. Ikke bare pga banelengde, men gjerne pga trasè ut (spesielt med tanke på engine failure climb gradient). Man tar med seg så mye man kan opptil første begrensende faktor, som ikke nødvendigvis er banelengde:ugh:. Det skal være balanced field.

OneIn60rule
6th Jan 2009, 13:39
IF they invite you, do you have to pay for the cost of travel and lodgings?

Flying_Mech
6th Jan 2009, 13:52
You have to pay for that yourself.

Haavard
6th Jan 2009, 19:56
Om det skulle være av interesse for noen, så melder jeg meg inn i klubben for ikke møtende til WF-opptak den 14 Januar.

Grunnen.. tja, mye det samme som BD skriver, samt at jeg ble oppmerksom på at dashen ikke engang har kaffemaskin!!

Lykke til for de som stiller på opptak!

BestGlide
6th Jan 2009, 20:15
Det verste med jobben er faktisk fraværende kaffemaskin i 100-maskinene :) Men med korte hopp så får man jo kaffe på hver flyplass om man vil, og 1 kopp kaffe pr. 20 minutt bør vel holde? Ellers har både 300 og Q400 kaffemaskin :ok:

Guttn
7th Jan 2009, 09:11
Men vi trenger ikke kaffe for å holde oss våkne. Man er alltid i en eller annen slags modus som krever litt jobbing:zzz::E. Kaffe får man i matpausene:D

bfisk
7th Jan 2009, 23:42
Beech Driver: du blander kortene ihht PANS OPS og JAR OPS (nå EU OPS).

PANS OPS har med design av prosedyrer å gjøre. LT flyr ihht JAR-OPS, og må således følge JAR-OPS sine krav til performance. B200RB er i performance CLASS B (ikke CAT, det har med approach speeder å gjøre, ikke vekt), og har således ingen krav til ytelse på en motor før oppnådde 50'.

Noe forenklet handler JAR OPS og PANS OPS om forskjellige ting, men om man kan innfri PANS OPS (f.eks. en SID) vil dette være likt til eller, i dette tilfellet, bedre enn, JAR OPS.

(Og når det gjelder EU OPS vs JAR OPS så får noen andre rede ut om den biten...)

Albicilla
8th Jan 2009, 11:36
er det å tro på julenissen å håpe at WF skal ringe og invitere til en 14 jan folkens? noen som vet sikkert om de har kontakta alle de heldige?

BestGlide
8th Jan 2009, 12:35
Det er ikke farlig å ringe julenissen å spørre hvordan man ligger an...

bararo
9th Jan 2009, 10:56
Fikk telefon i dag :)
Dvs 5 dagers varsel. Rundt 700 timer hvorav 400 ME/MP.

Gleder meg også.

Zissou
9th Jan 2009, 11:42
Public service route contracts just published.

I guess Widerøe's need of pilots will be as they expected yesterday?:D

CAB
12th Jan 2009, 20:37
Nogen der vil dele en taxa fra Gardermoen til hotellet på onsdag ? Lander kl 09.00...

bfisk
12th Jan 2009, 23:01
Taxi fra Gardermoen til sentrum blir ikke billig, tro meg. Flytoget koster snaut 200 kr og er en del raskere, det stopper i gangavstand fra Grand...

Guttn
13th Jan 2009, 09:03
For all del; IKKE ta taxi fra OSL!!! Toget er MYE billigere, og som bfisk sier så stopper det ikke langt unna Grand (Stortinget):ok:.

1 dag igjen... Lykke til alle sammen:ok:. Eneste tips er å møte opp uthvilt og ha spist en god frokost:ok:

An2
13th Jan 2009, 10:03
Eller så kan man göra som jag brukar; Ta regionaltåget.
Det kostar 94kr och tar cirka 40 minuter till Oslo S.
Flytoget tar 27 minuter och kostar som minst 160kr, om man reser biljettlöst och betalar med kort. Ganska smidigt dock, och dessutom går det Flytog var 10:de minut under högtrafik.

elmange
15th Jan 2009, 17:51
Fy fan va nervös man är! Lycka till alla som var där, hoppas vi alla kommer in i poolen!

pilot11
15th Jan 2009, 18:09
Sa de något om när de har planerat att ha nästa kurs? Lycka till alla som var på tester igår!

-En i poolen...

Albicilla
15th Jan 2009, 23:39
gratulerer til alle som var på opptaket. Håper det ordner seg for dere. På veiene av oss som ikke var der gjenstår spørsmålet, når tror dere neste opptak vil bli?

Og på veiene av meg selv: er ikke 1500 timer hvorav 300 multi nok for å bli invitert? Har jeg ingen grunn til å være forundra over å ikke bli kalt inn?

Nordic Spirit
16th Jan 2009, 07:21
Og på veiene av meg selv: er ikke 1500 timer hvorav 300 multi nok for å bli invitert? Har jeg ingen grunn til å være forundra over å ikke bli kalt inn?

Det er ikke alltid det er like logisk hvem de kaller inn på opptak. Mitt tips er å ringe treningssjefen når du hører det skal være opptak, så kan du sannsynligvis skaffe deg en plass.
Jeg ble ikke kalt inn på tester for noen år siden, men ringte og fikk da være med likevel. Det ga meg i hvertfall ett år ekstra på ansiennitetslista.

Jobhunter
16th Jan 2009, 13:46
Widerøe rekruterer helt bredt over hele linjen. På opptaket sitter fra 600 til 3000 timer. Hvis de har mange med mange timer, tar de flere med lite inn på opptak. Det er derfor folk med mange timer ofte ikke får komme.

Albicilla
16th Jan 2009, 15:19
ser ikke helt logikken i den der Jobhunter, men det får så være. Jeg setter meg ikke ned og er sur av den grunn. Vi får bare stå på videre;)

Jobhunter
16th Jan 2009, 16:40
Det gjør ikke jeg heller, men flyene til Widerøe går ikke inn i fjellveggen heller, tror de innførte systemet på slutten av 80-tallet, så det virker bra. Kjenner folk i wf, og mitt inntrykk er at det er et veldig bra selskap. Men opptaket gjør de på sin egen måte, i USA ble jeg fortalt at denne typen opptak er helt ut. Stå på så blir du nok kalt inn før eller siden!!

ladiesman217
16th Jan 2009, 20:16
WF flyr ikke inn i fjellveggen av den grunn nei, de bare kjører av rullebanen av og til....:D

Du trenger ikke å ha noen erfaring for å få jobb i WF. Du trenger ikke en gang kunne noen ting om fly for å klare opptaket dems... Jeg synes det er både rart og skremmende.....

Har hørt om folk som har strøket både en og to ganger i simulatoren til WF, og allikevel får fortsette. Det er ganske spesiellt.

Jeg på min side synes det er heeeelt feil måten WF finner ut av hvem som er "egnet som pilot i Widerøe". De er langt mer interresert i ÈN enkelt psykolog sin mening enn å se etter folk med erfaring og kompetanse. Jeg har snakket med flere andre psykologer som S L A K T E R Wfs måte å finne "egnede" folk. Er vel ikke mange operatører i Europa enn WF (og Lufttransport) hvor erfaringsnivået til de som blir ansatt er mer viktig.

Jeg lurer på om Ola og Kari Nordmann (og Tv2,VG osv for den saks skyld) egentlig er klar over hvordan Widerøe tar opp piloter til å fly på kortbane nettet i Norge(?) Tror nok folk som bor i Finnmark, Lofoten, Helgeland GJERNE vil at de som sitter bak spakene har mest mulig erfaring. Det er vel ikke såååå farlig om de ikke vet forskjell på tverrsum og tverrsumdifferanse, er vel viktigere å kunne fly en ndb app i minima vær og med fjell på alle kanter:)
Her er det folk på forumet med flere tusen total timer og flere hundre timer multi som ikke engang blir kalt inn på opptak, mens folk med 500TT får jobb der til slutt....
Og det å forsvare WFs tester blir litt vansklig når:

1, mange/de fleste av de som består testene har hatt tilgang på dem før prøvedagen.(ALLE de jeg vet om som har bestått har hatt testene på forhånd)
2, WF er det eneste selskapet med slike tester i Norge, og som ansetter folk med minimal erfaring. De er vel også det selskapet med flest hendelser.... Er det en liten sammenheng her?:confused:

Widerøe bruker så mye ressurser på å teste piloter, men å teste om de kan fly eller kan noe om fly, nei det blir ikke gjort.

Litt spesiellt, synes nå jeg.

BestGlide
16th Jan 2009, 20:48
WF gjør det på sin måte. Lufttransport gjør det på sine måte. DY gjør det på sin måte. Ingen av dem sjekker vel at folk kan fly. Mange andre selskaper gjør heller ikke det.

Og det er mange meninger om måten de gjør det på er korrekt eller ikke. Noen mener det er helt greit, andre mener det er helt feil. Men om selskapene mener opptaksmetoden de bruker fungerer og at folkene de får gjennom faktisk gjør en god jobb. Hva er da problemet mener du?

Uansett hvordan man gjennomfører oppta/intervju, så vil man få inn folk som ikke duger. Men det er sjelden selv om det skjer fra tid til annen i alle selskaper.

Og siden du inndirekte sier at ferskinger med lavt timeantall som flyr rundt på kortbanenettet og er en sikkerhetsrisiko; baserer du det på tallfakta fra en statistikk eller noe, eller er det din mening at det er problematisk?

Hvilke erfaring i forhold til antall flytimer mener du sikkerhetsmessig ville vært passende for WF og LT? Et sted må jo grensen gå.

Nordic Spirit
16th Jan 2009, 21:07
Ladiesman217, det var jaggu tidenes innlegg...

Widerøe har sine psykologiske tester, SAS har sine, Luftforsvaret har sine og Norwegian velger å bare kjøre intervju. Alle selskaper har bred erfaring for hvilken profil de ønsker på sine piloter og selekterer deretter. At personer som ikke kommer i gjennom testene mener testene er latterlige tror jeg bryr WF midt i brunøyet.
Og når det gjelder erfaringsnivå så finnes det to andre i Norge som har ansatt folk med langt mindre erfaring enn det WF gjør: SAS og Luftforsvaret. De har nemlig forstått én avgjørende ting: man blir ikke gud av å fly cub eller sleping. Annen mer relevant erfaring er kjærkommen, men det aller beste er å forme piloter i eget selskap, akkurat som man ønsker. Det har disse selskapene og Luftforsvaret forstått for lenge siden. At det er en klar ukritisk sammenheng mellom timetallet og erfaring er luftfartens eldste løgn.
Ja WF har hatt flere havarier de siste årene, og disse linker altså du til lavt erfaringsnivå i cockpit? Hva bygger du det på? Er du insider i havarikommisjonen? Tror du kanskje disse kan ha sammenheng med WFs operasjon som skiller seg endel ut fra andre? Tror du kanskje det kommer av at det er mer risikabelt å operere på Hammerfest enn i København?

Du, lofotingene, finnmarkingene og andre skal bare fortsette å sove trygt om natten. Til og med TV2 har lite å hente ut av Einstein-utredningene dine.

Zenith1blu
16th Jan 2009, 22:26
Jeg skal ikke si noe om opptaksprøvene i Widerøe, disse vet jeg ingenting om da jeg i sin tid takket nei til opptakksprøver.
Det jeg derimot vet, er at både Widerøe, Norwegian og Lufttransport har sendt hjem folk under trening eller line-training, da de her har sett at vedkommende ikke tilfredsstiler de kravene som disse setter.
Dette har jeg tro på er den riktige måten å gjøre det på.
Det kan være mange grunner til at man stryker en sim-test, og like mange grunner til at man acer den.
Det er først når man kommer på line eller evt får flydd noen pass i simulator under trening, at man ser om vedkommende kan fly eller ikke.
Dessuten tror jeg det er minst like viktig å velge rett "type" person inn i rett jobb.
Alle passer ikke inn i Lufttransport selv om de er gode piloter, likeså i SAS.
En instruktør jeg hadde en gang mente "at man kan lære en apekatt til å fly, man må bare gi den nok bananer".

Guttn
17th Jan 2009, 08:00
Ladiesman217, dette var noe av det merkeligste jeg har lest på en stund, men jeg fikk meg en god latter:}. Takk skal du ha:E

Ethvert selskap er sin egen herre over hvordan man velger å selektere sine framtidige ansatte. WF, i likhet med LT, SAS, Avinor (flygeledere) og Forsvaret
har omtrent samme filosofi. DY har en annen, men det er ikke dermed sagt at den ene har bedre eller verre ansatte enn andre. Folk er forskjellige, og opptak er forskjellige. Noen passer inn i ett selskaps ansatt-profil, mens andre passer inn i et annets, og t.o.m. noen som ikke passer inn i det hele tatt. Det betyr ikke at noen av dem er uforsvarlige eller rent farlige av den grunn. Det betyr bare at man ikke havner innenfor det gitte selskapets rammer.

At en eller annen både har fått en eller to sjanser til på sim-skilltest kan skyldes veldig mange ting. Det kan være så enkelt som at simmen har streiket under en prøve, eller at man ikke har klart å få sammen et "sim-mannskap" til akkurat den tiden. Det er nok uhyre sjeldent, men det forekommer. Noen items er mer alvorlige å buste på en andre, og jeg tror at enhver kontrollant ser på helhetsbildet når det gjelder totalvurdering. Samme gjelder linetraining. Man har allerede investert en god del tid, trening og penger på sin nyansatt, og da ønsker man (som arbeidsgiver) at vedkommende er helt opp til standard-nivå når han/hun slippes ut på line. Denne standarden gjør at ALLE passasjerer som flyr inn og/eller ut ifra en kortbaneplass kan sove god og føle seg trygge:ok:.

Personlig tror jeg at innlegget ditt bærer litt preg av å ha enten ikke blitt invitert til opptak selv om du har over minimumstimene, eller har fått et brev i posten med "nei takk". LT gjør mye av det samme. Hardt og brutalt, men samtidig clean cut. Get over it, og fortsett jobbsøkingen:D.

Og forrige gang WF var utfor banen (og jeg tror det er denne hendelsen du refererer til) var HFT for rundt 5 år siden. En ulykke/hendelse er en sammensatt affære, men her var det vinden som var synderen. Etter den hendelsen innførte selskapet vindrestriksjoner på mange vindutsatte plasser, og vi har ikke hatt liknende hendelser siden. BTW, så var de ikke utfor banen med det flyet. Kapteinen klarte å holde flyet på asfalten helt til det kom til ro:D. Flyet ble riktignok dratt utfor banen av personell etter undersøkelser hadde blitt gjort.

Crossunder
17th Jan 2009, 11:49
ladiesman217 - kongelig innlegg! Velger å tolke det som en spøk(?)!

Widerøe krever så vidt meg bekjent minimum 800 timer totalt for å starte som styrmann. Luftforsvaret setter folk med 300t +/- til å læres opp på F-16, og SAS hadde vel noe sånt som 200-250t for sine ab initio-elever den gangen de ansatte folk. De eldste her på forumet vil sikkert huske dette. DY har stort sett bare timekrav.

Jeg har gått på SAS' flyskole, vært noen år i WF, og finner nå meningen med livet med nesa dypt nede i Første og Andre Kjosebok. Jeg har hatt endel konverteringselever fra Forsvaret, og fløyet med flere av de tidligere grønnkledte ute på de sivile lenjene. Jeg føler derfor at jeg har en viss mulighet til å, i det minste subjektivt, kunne kommentere ditt innlegg. Som i all hovedsak er, for å sitere tidenes beste radioshow IRMA 1000, "pølsevev, sludder og fjas”; rett og slett noe av det dummeste jeg har lest på lange tider.

Selve den daglige flygingen krever veldig lite av en vanlig linjeflyger. Rutine og automatikk er 95% av jobben, og så lenge bananer og kaffe leveres jevnlig til flight deck vil alt forløpe som normalt. Med en god porsjon tålmodighet, ei varmepute og nok kamferdrops, skulle jeg kunne lært min døde bestemor å fly passasjerfly. Hva skal man så med opptaksprøver?

Tror du f.eks at Forsvaret ville vurdert å kutte ut opptaksprøvene? Det hadde sannsynligvis gått rett til helvete med hele opplegget, og Norge ville aldri blitt invitert til Red Flag igjen uten back seaters fra andre NATO-land. Man kunne saktens sikkert ha gjennomført uttaksflyging med 5-600 elever, og muligens fått noen som viste tilstrekkelig progresjon, men kostnadene ville gått i været og tatt for lang tid. God seleksjon er en god mulighet til å forsøke å sile ut de menneskene som har god simultankapasitet, god romoppfattelse, logisk tankeevne og noenlunde fornuftig IQ. Man kan velge folk som har høy stress-terskel, som ikke blander høyre og venstre når ting går fort for seg, som har ok kort- og langtidshukommelse osv.
Det er veldig vanskelig å teste alt dette i kontrollerte former i en simulator, men noen selskap (som har god råd) har fremdeles simulatorprøver. Disse funker muligens på folk som har flyerfaring fra før, men kan ikke alene gi gode nok svar, og er supplerende til andre tester.

Jeg kan uten tvil, med hånden på hjerte si at folk som scorer godt på slike tester – ex-Forsvaret spesielt – er suverent de beste pilotene. Dette er udiskutabelt – og jeg tror ikke det er fordi de fikk lønn under utdanning, eller fordi de spiser Chuck Yeager frokostblanding. Disse fakta viser seg når ting strammer seg til. De elevene med forskjellig score på f.eks. Stanine-skalaen, skilte seg fra hverandre under utdanningen. For de som scorer mindre bra på testene, vil performancen falle dramatisk i en krisesituasjon. All verdens ”erfaring” i å peile jerv i Indre Småsteinvik eller fly en million slow flights med elever vil ikke kunne kompensere fullt ut for at man rett og slett ikke er egnet som pilot, og ikke greier å drikke kaffe samtidig som man klør seg på bjellene. Det er alt for mange der ute med ”erfaring”, som burde vært fratatt sertifikatene. men hvis alle flyselskap i Norge skulle kjørt opptaksprøver, ville de aldri fått nok folk til å fly flyene sine.

For WF sin del: Man trenger lokalerfaring på kortbanenettet – ikke 1000 timer i CAVOK borte i California. Derfor har WF et omfattende treningsopplegg for styrmenn og kapteiner. Jeg flyr heller inn til Sandane med to piloter som er opplært av Widerøe, med totalt 3.000 timer seg imellom, enn to ”erfarne” nisser med 10.000 timer hver fra langrute- eller klubbflyging. Av alle de jeg har fløyet med, er det akkurat slike tullinger som deg, som ” kan å fly på ånkli’ ”, som er de desidert dårligste pilotene. De minst disiplinerte, mest sloppy og som har den dårligste progresjonen. Det er disse som får hetta når uventede ting skjer. Det er disse som ikke greier å tenke klart, ikke greier å evaluere situasjonen riktig, sykler mest med sideroret etter engine failure, fåkker opp missed approachen og mister oversikten. Folk som flyr med WF kan prise seg lykkelig for at gutta og jentene der framme har blitt testet og funnet godkjent for akkurat slike situasjoner. Resultatet fra opptaksprøvene viser seg ikke før du må plukke opp QRH-en, men det er gjerne først da det teller.

Matriks
17th Jan 2009, 12:57
Opptaksprøvene kan man til en viss grad trene på.

Det er helt klart at til tider har et flertall av de nyansatte fått tak i prøvene på forhånd og forberedt seg. Hvordan dette er nå om dagen vet jeg ikke.

Men det å få tak i prøvene og trene viser kanskje at man er smart, sosial og arbeidsvillig.:)

8ah
17th Jan 2009, 14:14
ganger tar ting helt av her inne. Mye morro lesing, men det er og på sin måte skremmende hvor seriøst enkelte tar seg selv. Det hele er jo bare forskjellige former for seleksjon av piloter. En bør unngå å blande luftforsvaret inn i denne sammenheng, fordi de er ute etter noe helt annet enn en sivil flyger.

Nac guttene og jentene må jo være noe av det flotteste og fineste vi noen gang har oppdrivet i Norge og motbeviser all påstand om innavl... morro det og..... :ooh:

Jeg har i løpet av mine år møtt mennesker jeg har beundret for deres egenskaper som aldri kom noen vei, og igjen på andre siden vert sjokkert at enkelte med sin sosiopatiske oppførsel i det hele tatt har klart å komme igjenom alle disse opptaksprøvene....

Men la det komme flere kloke:8 og gode:ugh: innlegg her.... Mye god lesing :D

tigermagicjohn
17th Jan 2009, 23:53
Hvordan stiller Ladiesman, seg til Ryan air som har tatt inn mange piloter med 250 timer og MCC kurs?

Personlig tror jeg Wideroe - ogsaa mener en del piloter vil vaere overkvalifisert - dvs. med en gang det blir oppgangstider forsvinner de, og det blir storre gjennomtrekk av flygere.

Et sted maa ogsaa dyktige flygere uten tusenvis av timer faa lov til aa begynne!

TowerDog
18th Jan 2009, 01:53
Godt og sterkt innlegg Mr. Crossunder.:ok:

Jeg er enig med stort sett all du sier og skal jaggu proeve aa drikke kaffe og kloe meg paa bjellene en dag i flyet...Maa nok paa med autopiloten saa kanskje jeg ikke ville ha kvalifisert for WF..:sad:

Har heller ikke leste 1. eller 2. kjosebok, men leste denne artikkelen:

Interview: Norwegian chief executive Bjorn Kjos (http://www.flightglobal.com/articles/2008/12/19/320362/interview-norwegian-chief-executive-bjorn-kjos.html)

Snakker om WF Dask 8 ut av banen for noen aar siden det var vel anti-skid failure som var hovedaarsak der vel?

Hatten av for WF flygere som jobber i vinter og styggvaer hele livet..Jag flydde i Alaska i 3 aar og savner ikke isingen og kortbanene...Hutetu, palmer og solskinn heller.

Tilbake til denne traaden, uh har ikke noe spesielt aa legge til, men takker for underholdende lesing og lykke til paa WF opptaksproevene....

Guttn
19th Jan 2009, 05:09
Hvis du tenker på HFT for 4-5 år siden så var nok kastevinder og windshear hovedårsak, og at de landet såpass hardt at den ene leggen knakk. Og pga denne hendelsen i tillegg til grundig etterforskning av contributing factors, så ble det innført vindrestriksjoner på endel plasser i gitte sektorer som er verre enn andre (mye pga topografi). :ok:

Guttn
19th Jan 2009, 05:19
Crossunder; godt formulert! Men, litt ironisk, var det han som nødlandet på Hudson for noen dager siden som fremstår som en komplett pilot. Man kan spørre seg om hvordan man skal gjøre alt riktig når man har svært begrenset tid... Tror mange av svarene ligger i hva han har gjort tidligere, men samtdig at han tydeligvis har en genuin interesse av å gjøre det meste og beste ut av ting, dvs han drar nok ikke bare på jobb for å heve lønn m.m. :ok:

Jeg tror opptaksprøvene har den hensikten at de enkelt kan fortelle hvem som klarer å holde tunga i munnen ved litt stress (tidspress i denne situasjon), klarer å fortsette med oppgaven uten å ombestemme seg og gå tilbake, og klarer å gjøre oppgaven korrekt både svarmessig men i tillegg på en effektiv måte tidsmessig. Mye av det samme når man flyr... Svakheten er så klart at man ikke får se hvordan man faktisk håndterer et fly:ouch:. Derfor er det en omfattende trening når man først blir ansatt:D

intercooler
19th Jan 2009, 12:46
Eftersom ämnet var "Widerøe opptak"......
- Är det någon som fått tid för intervju ännu??

TowerDog
20th Jan 2009, 01:15
Hvis du tenker på HFT for 4-5 år siden så var nok kastevinder og windshear hovedårsak, og at de landet såpass hardt at den ene leggen knakk.

Nei, tenker heller på en Dash-8 som skled av en bane in Båtsfjord eller en annen liten flyplass, husker ikke i farten hvilken bane det var.

Først skulle det skylles på flygerene, men etter en smule etterforskning ble det funnet ut at nonskid systemet sviktet. Skipperen fikk igjen jobb og oppreising som sjekkflyger.

Cloud surfer
20th Jan 2009, 04:28
Det var Vadsø i 2003.

Var vel ikke bare anti-skid som var problemet, TD?

"3.2 Signifikante undersøkelsesresultater :

a) Innflygingen/landingen ble ikke avbrutt til tross for at den ikke var stabilisert i henhold til selskapets prosedyrer

b) PLASI-vinkelen ble ikke fulgt, og betydningen av identifikasjon og korrekt flyging i forhold til PLASI er ikke tillagt spesielt stor vekt i selskapets konsept for stabilisert innflyging

c) Krysskobling av bremserør førte til at anti-skidsystemet ikke fungerte som forutsatt da hjulene kom i berøring med glatte partier på rullebanen under nedbremsing

d) Feilen i anti-skidsystemet førte til asymmetrisk bremsevirkning på den stedvis glatte rullebanen. Dette antas å ha vært hovedårsaken til at retningskontrollen gikk tapt under utrulling etter landing."

full rapport:
http://www.aibn.no/items/611/144/6806179010/LN_WIN.pdf

Guttn
20th Jan 2009, 05:55
DEN ja... Ingen skadet, og flyet det samme.

Som alltid i et uhell er det oftest summen av flere faktorer som fører til et uhell. Man kan si at punktene som Cloud Surfer siterer hver for seg ikke utgjør den store fare (spesielt a og b), men til sammen ble resultatet ikke særlig bra.
Vel så viktig er hva man har lært/erfart i etterkant, og hva man har gjort for å forbedre seg. Som flyger vet jeg at det har blitt stor fokus på konseptet stabilisert innflygning (og dette inkluderer seff hele approach ned til landing). Det har blitt gjort mye trening og synliggjøring rundt dette temaet, og alle vet hva dette medfører. :D

TD, du har helt rett:ok:

Cloud surfer
20th Jan 2009, 07:47
punktene ... hver for seg ikke utgjør den store fare (spesielt a og b

Når konsekvensen av blinkende hvitt er å lande halvveis inn på en 800m rullebanen blir (a) og (b) definitivt store farer i seg selv, forsterket i dette tilfellet med 1tonn overvekt, tett snø og (uvist for besetningen) ett ødelagt anti-skid system.

TowerDog
20th Jan 2009, 16:31
TD, du har helt rett

Det har du jammen rett i...:cool:

Crossunder
20th Jan 2009, 17:42
De beste trådene er de som sklir helt ut. ;) Man har det ikke mer moro enn man har med seg selv. Eller noe sånt.

Men hvis tråden omhandlet WF-opptak; Noen som vet hvor mange WF skal ta inn i år?

moneymaker
20th Jan 2009, 22:08
Detta är mitt första inlägg,,,,:8

TowerDog
21st Jan 2009, 02:50
Detta är mitt första inlägg,,,,

Hmm, da er ni inte jomfru lenger, håper ålt bra dår nede...? :sad:

Man har det ikke mer moro enn man har med seg selv.

Det blir da som å drikke kaffe samtidig som man klør seg på bjellene.

Guttn
21st Jan 2009, 08:27
Tar sånn ca 2 uker fra opptak til beskjeden kommer om man får intervju eller må fortsette søket andre steder.

Og så var vi tilbake i tråden:}

topper74
21st Jan 2009, 08:56
Også mht selvbet.. :) undskyld mas.... kunne ikke lade være med at drille lidt.
Held og lykke med det :ok:

topper74
21st Jan 2009, 09:24
he he he. :p

Guttn
21st Jan 2009, 09:48
Ca hvor mange av dere var det på opptaket? 50-60? Og hvor mange prøver var dere igjennom? Blir endel å gå igjennom for de som skal se på resultatene og velge ut de som får intervju. Det er nok derfor det tar litt tid. Men da får neglene dine tid til å vokse ut igjen:} Lykke til!

moneymaker
21st Jan 2009, 21:01
Detta är mitt andra inlägg,,, :8

TowerDog
22nd Jan 2009, 02:50
Detta är mitt andra inlägg,,,

Hmm, de er jo ljunkt, men har du noe å si bortsett fra å telle inleggene dine?

Kanskje får vi feire Nr. 3 i morgon den dag, men klokere blir vi vel ikke? :sad:

Man begynner nesten å spørre hvorfor Jesus ikke var født i Sverige..?

" Ingen kunne finne 3 vise menn og en jomfru" :=

Bengt Engel
22nd Jan 2009, 10:16
easy there ol' Cod...I know where you live...:}

TowerDog
22nd Jan 2009, 18:28
easy there ol' Cod...I know where you live...

If so Mr. Engel, just send over some of the young and sweet stuff from Sweden, I'll be happy to enroll 'em in TowerDog's school of obedience.:E

Speaking of Swedes, is it true that this is written under the beer bottles?
"Open in the other end!"

Aye, better be careful here, the thread police may clamp down on us and demand we go back on track..
Speaking of the Dutch Dragon, has anybody seen her lately? Or perhaps she is getting too old to hang out with studs like us? :p

An2
22nd Jan 2009, 21:20
Speaking of Swedes, is it true that this is written under the beer bottles?
"Open in the other end!"

Only on the ones we export to Norway.


:E

Albicilla
22nd Jan 2009, 21:32
I would like to thank everyone for stretching this post as far as possible. Like so many other posts this one also started out serious and informative, and ends up like a afterparty at six in the morning. Dont get me wrong. I like it. I especially like the "my dad is stronger than your dad"-phase. Lots of good reading, for people like me that sadly dont have anything else to do than read everything in pprune.

Thank you, and keep it up ;)

elmange
22nd Jan 2009, 23:07
my dad is stronger than yours.

barbatov
23rd Jan 2009, 08:54
They are now calling people for the interview!
Good luck to all of you who get the call:)

elmange
23rd Jan 2009, 09:03
they woke me up today, not the worst way to wake up :E

somethingclever
23rd Jan 2009, 11:54
I was called as well good luck chaps have fun at the interview!

Guttn
23rd Jan 2009, 12:59
Woke you up? How early did they call you? Or... how long do yoy normally sleep?:E

Good news indeed, and good luck to both of you :ok:

Nick Figaretto
23rd Jan 2009, 13:14
Dette er mitt trehundreogellevte innlegg...

moneymaker
23rd Jan 2009, 14:56
Här kommer mitt tredje,,,,, snart är jag uppe i dina siffror!

CAB
23rd Jan 2009, 16:53
Jeg blev også ringet op i dag! :)

Nogen der har lidt insider viden om hvad man kan forvente til interviewet ?

elmange
23rd Jan 2009, 20:19
I was on stand by so i was sleeping when he called at 10ish :O

TowerDog
24th Jan 2009, 04:06
Only on the ones we export to Norway.



Aye AN-2...Another confused Swede on the board..:sad:

The odds of Sweden exporting beer to Norway would be about the same as Saudi Arabia sending codfish to Iceland...: Not good, not good at all.:uhoh::{

Bengt Engel
24th Jan 2009, 07:40
OT

makes me think of the famous Aass brewery in Drammen.... :E ass beer...

/OT

bararo
27th Jan 2009, 18:07
Er det fortsatt noen som i likhet med meg ikke har fått svar fra opptaket?
Etter hva jeg forstår fikk de fleste tlf, eller mottok brev på fredag/lørdag.

somethingclever
29th Jan 2009, 10:03
Any current widerøe crew who can help? What kind of test can we expect after passing the tests on day one?

Griffin
29th Jan 2009, 11:58
As far as I know there is only a board interview on the second and last stage. Representatives from different parts of the company sit on one side of the table and You on the other side. The shrink only ask You things if there is any question marks regarding Your psycho-profile or application.

BestGlide
29th Jan 2009, 15:12
On the day of interview they will give you 1 or 2 tests before the interview starts. No big deal, nothing to prepare for :)

somethingclever
29th Jan 2009, 15:43
:eek: more tests! I suppose I will take your word for it and relax ;) I was happy enough when I passed day 1 thinking the test stuff was over with.

janpmunk
4th Feb 2009, 11:08
Hei

er det noen fler enn meg som ikke har mottat noe svar fra opptaket 14 jan??

Albicilla
4th Feb 2009, 12:01
det er ikke meninga å knuse drømmer her. Men nå skal jo WF spare inn 150 mill. fremover. Informasjonssjefen sa på TV at de håper å klare det uten å si opp folk. Jeg vet ikke hvordan dette vil påvirke den pågående ansettelsen av nye piloter, men all logikk sier vel at det ikke er positivt.
Litt av ei uke dette blei gitt....

barbatov
6th Feb 2009, 13:19
Does anybody know when we can expect to hear from WF and is there any news about any future courses?

Zissou
9th Feb 2009, 00:56
Hear from them regarding tests or interview?:bored:

I've heard the interview results will show up in mail(not E-mail) boxes in about a month...:uhoh:

barbatov
9th Feb 2009, 09:39
I am talking about the interviews that were held last week. They told me about one month to wait for the answer and no courses planned for the near future:(
Hoping to hear something soon, anyone that has heard anything else?

Guttn
9th Feb 2009, 13:09
With all the recruitment and training of new FOs the last year, it seems the instructors are (still) instructing on a full-time basis. What the future brings is probably still up in the air, but definitely depending on the situation over at SAS.

barbatov probably has the ETA for the answers regading the interviews. Just wait for it...:ok:

elmange
10th Feb 2009, 08:34
long time since I was this nervous. Any news about how many they need? I heard 16 got to the first interview and 14 others are standing by, meaning they passed the tests and will be called for interview when needed. But how many do they need? This waiting is killing me...
:ugh:

somethingclever
10th Feb 2009, 09:14
Same here, all done with the tests and interview now! There are many questions though, when will there be a course start, how many pilots and mostly what is going on with SAS and the future? Will they sell the company? Also, WF is supposed to save money now so this may take a while. New course after summer maybe?

Good luck to everyone, I got a good feeling at the interview at least!

paddan
10th Feb 2009, 09:23
Thr pilot course that was supposed to start in March is cancelled. So were we told at the base meeting we had last thursday in Bodö.

elmange
17th Feb 2009, 09:12
I love this waiting game. In oppositeworld.

somethingclever
23rd Feb 2009, 19:47
So what's the word then, has anyone heard from them after the interview?

Maybe they don't need people after all, canceling the march course and all that...

Diper
24th Feb 2009, 07:43
The situation in SAS has to be sorted out first. Widerøe is a part of SAS`s new "Core bussiness". SAS letting pilots go at the same time Widerøe hire............?
Beginning of april I think you will know more!:D

Zissou
24th Feb 2009, 11:59
But I thought the 400 redundancies in SAS was decided upon long before the interview process started?:confused:

Mr GinoPino
24th Feb 2009, 17:41
Sorry to go "off-topic" but...anyone has any news about BT?! any course (737) in the nearest future?!

somethingclever
27th Feb 2009, 16:06
Do you get a letter even if you are not selected or only if you are offered a position?

The interview was a while back now... time is almost up and no word yet.

BestGlide
27th Feb 2009, 17:34
They will send you a letter in both cases

CAB
4th Mar 2009, 18:53
Same here.... still waiting.....

Diper
4th Mar 2009, 20:12
If you call them, ask if it has anything to do with the pilot situation in SAS.

Cloud surfer
5th Mar 2009, 10:51
and what exactly is the situation?

barbatov
5th Mar 2009, 11:49
Regardless of the situation, wf could still let the people who went to the interview know if they passed or not. I think it is pretty bad of wf to use one month to
decide yes or no...........
To those of you who already work there, is this normal practice?

BestGlide
5th Mar 2009, 13:12
Ehh...jadda...folk som var på intervju og som faktisk spurte når dem kunne forvente svar, fikk beskjed om at det kom til å ta ca 1 måned. Så da er vel svaret rett rundt hjørnet siden det nå er 1 måned siden.

berserker
11th Mar 2009, 15:27
Got the same letter myself:)

somethingclever
11th Mar 2009, 15:42
I have my snorkel on gentlemen, positive letter found in mailbox just now :ok:

Now we will all have to sit in suspense anyway, this time hoping for a course start, well done guys!

elmange
12th Mar 2009, 15:50
was one month of not so funny waiting, but totally worth it! :E
Congrats to all the others who got in, see you at the course! :ok:

RSFTO
12th Mar 2009, 16:48
those writing english can you please tell why you do not write in norwegian and from which land are you from if you are not norwegian?

berserker
12th Mar 2009, 19:44
Fordi ikke alle her inne forstår norsk så bra:)
Er vel noen dansker og svensker som antageligvis har fått ja også vil jeg tro:)

Griffin
12th Mar 2009, 22:51
...and by the way RSFTO, it´s not "land"... It´s "country". Just thought You wanted to know in case You were applying for anything outside the scandinavian mountains and fields :-)

PropsAreForBoats
13th Mar 2009, 06:43
In the wise words of Petter Solberg: "It's not only only!" ;)

elmange
13th Mar 2009, 08:15
Has anyone heard about the course which was postponed? Has it started yet?

Zenith1blu
13th Mar 2009, 10:14
In the wise words of Petter Solberg: "It's not only only!" http://static.pprune.org/images/smilies/wink2.gif
But but...

sk666
20th Mar 2009, 14:18
Anyone out there having recieved a rejection letter yet?

Still waiting...

BestGlide
20th Mar 2009, 16:27
Has anyone heard about the course which was postponed? Has it started yet?

Det utsatte kurset skulle vel opprinnelig gått i april, så derfor har det nok ikke startet :) Blir overrasket hvis det i det hele tatt blir flere kurs i år, men verden snur raskt så man vet jo aldri...

Diper
25th Mar 2009, 15:20
Er det noen som vet hva startlønnen i Widerøe er?

Guttn
25th Mar 2009, 16:17
Ja:E det er det noen som vet:ok:

Diper
26th Mar 2009, 08:49
Tusen takk. Det var akkurat det jeg ville vite.

Crossunder
26th Mar 2009, 09:01
Jeg visste det før, da jeg jobbet der. Tipper sånn 400k-ish første året? Hvis ikke er det mer. Kan jo også være mindre. Det vet Guttn. Hm...

fjordviking
26th Mar 2009, 15:44
Sture Stork fra Hamar vet det nok.

An2
26th Mar 2009, 18:45
Sture Stork = Guttn?!:ooh::ooh::ooh:

:E:E:E:E
Didn't know that one, Mr Guttn!!!!:}

Guttn
27th Mar 2009, 07:26
Tror at det som står på Untitled Document (http://www.ppjn.com) stemmer rimelig bra:ok:

An2, you`re a funny man:D:}

flyordie
24th Apr 2009, 19:23
Noen innsidere med info om nye kurs fremover?

Guttn
28th Apr 2009, 11:00
Nå vet jeg ikke, men jeg finner det lite sannsynlig at det kommertil å bli kurs i nærmeste fremtid. Flere grunner til at jeg mener dette; den generelle nedgangen i luftfart, det har nettopp vært ca et halvår med kursing av nye piloter, sommerprogrammet nærmer seg. Jeg tror bemanningen er der den burde være, så hva du burde ha som pekepinn er eventuelle utvidelser.
Mitt beste tips er å følge med i mediene, f.eks. boarding.no og hangar.no da de er tidlig ute med sånne nyheter:ok:

pilot11
1st Jun 2009, 06:41
Nu har det varit väldigt tyst på den här tråden... Är det någon som vet vad som händer på Wideroe just nu? Om det finns några kurser att hoppas på till hösten?

Guttn
1st Jun 2009, 14:36
Stille og rolig. Noen overtallige, dvs bra nok bemanning for nå. Tror ikke noe skjer før man vet hva som skjer med SAS. Det skal spares inn og folk blir tilbudt sluttpakker eller får sparken (i SAS). En stor opprydningsaksjon ser det ut som:oh:. Finanskrisa merkes også, so don`t quit your dayjob just yet:uhoh:.

janpmunk
9th Aug 2009, 11:01
Noen som har hørt noe mer om WF får westlink rutene fra SAS? dette kan jo sette litt fart på ansettelser...

Crossunder
9th Aug 2009, 16:22
"om" og "om"... WF får garantert Vestlink før eller siden, noe annet ville være galskap sånne rent økonomisk sett (les igjen: rent økonomisk sett - jeg vil ikke ha noen slengbemerkinger om at jeg er ufin mot de som flyr rutene nå), men det er vel ikke (offisielt) avgjort når. Da er det nok SAS-piloter som har pri 1 på ansettelse i WF, so don't hold yer breath.

janpmunk
9th Aug 2009, 17:20
skjønner... med er det så vanlig at sas piloter går over i WF?... har hørt det motsatte siden de må gjennom samme opptaksprøver som alle andre og starter på bunn...

Guttn
9th Aug 2009, 20:59
Crossunder har helt rett når han nevner det økonomiske. Men en endelig avgjørelse har ennå ikke kommet. Tror SAS har LITT større utfordringer enn hvem som kan best økonomisk fly disse rutene. Tallene og framtidsutfordringene, og planene, blir lagt ut førstkommende onsdag, og det blir nok ikke hyggelig lesing:{. Janpmunk, du har nok rett i at det tradisjonelt sett har vært at "strømmen" har gått fra WF til SAS, selv om det er noen som har kommet tilbake også. Uansett så har nok SAS pilotene fortrinn ved eventuelle ansettelser siden de er i en nedbemanningssituasjon, mens WF (om de skulle få Westlink rutene) kan muligens bli satt i en ekspansjon. Man tar hånd om sine egne først. Sånn er det ofte i et større konsern. Man er litt mer beskyttet. Blir uansett spennende.

Crossunder
10th Aug 2009, 07:31
Hvis det var litt tak i WF/WFF så flettet de SAS-gutta rett inn på lista etter et lite confirmation-intervju; Motivasjon/personlighet kanskje - for disse gutta har vært gjennom nok "tester" fra før av... WF vil uansett ikke få dette rutenettet uten å ta over for SAS, så ingen i WFF ville tapt noe som helst på dette. Det ville dessuten vært på tide at noen ble de første til å vise kolleger fra andre selskap litt respekt og anerkjennelse. :D
Det ville ikke være snakk om å ta inn alle oppsagte, men bemanning på en sånn ca. 2-3 Q400 kanskje? 30 mann? :)

Guttn
10th Aug 2009, 08:38
Det som kan virke litt rart ift andre yrker, er at for flygere som skifter selskap, starter nesten alltid nederst på lista. Noen kommer som DE Capt, men går da foran styrmenn som står for tur til opprykk. Fletting av senioritetslister er ikke alltid like enkelt siden det er mange ting som må faktureres inn. Men ja, i den ideelle verden så hadde man fått med seg både stillings- og lønnsansiennitet ved jobbskifte. Men da hadde kanskje gjort utslag (etterhvert) på et selskaps konkurransedyktighet og lojalitet blant pilotene. Jeg tror ikke at noen ikke respekterer eller anerkjenner (spesielt erfaringsnivå og skikkethet) piloter fra andre selskaper. De aller aller fleste burde være klar over at man møter de samme krav til sertifikater og typeratinger som den neste osv.

2-3 400NGer burde bety noe som 30 mann ja. Smatidig skal man være klar over at WF ikke er det eneste selskap i konsernet som sikkert er interessert i å operere disse rutene på vestlandet. Kan f.eks. nevne SAS Comm DK som jo har bestilt endel CRJ (nettopp etter sine 2 gear landinger med de gamle 400ene) i tillegg til finske Blue1. At WF stiller seg i et særsklit lys i Norge handler kanskje mye om at de er godt kjent (merkenavn) blant de fleste (er jo 75 år gamle). Tar man samtidig i betraktning at SAS ledelsen setter alt av økonomi i høysetet så ligger det an til ei god gammeldags budrunde:E. Men spørsmålet var vel egentlig om når WF skal ta inn flere. Det er det nok ingen som kan svare på ennå. Det er sikkert mange som svømmer rundt i holding poolen om dagen, så jeg skjønner de er interessert i hva som skjer hvis WF får disse rutene. Alt blir egentlig bare spekulasjoner. Den som venter får se:ok:

bfisk
10th Aug 2009, 09:27
Det ville dessuten vært på tide at noen ble de første til å vise kolleger fra andre selskap litt respekt og anerkjennelse. :D

Da kan man jo melde at LT fra og med 1 juli gir nyansatte lønnsinnplassering på bakgrunn av total flytid (fra lønnstrinn 1-6 tror jeg?) :ok:

janpmunk
10th Aug 2009, 15:25
Hei Crossunder

Etter det jeg har forstått er det slik at ingen kommer fra SAS direkte inn i WF uten å ta de tradisjonelle opptaksprøvene siden ingen fra WF får gå rett i SAS heller, uten deres opptaksprøver... Jeg har hørt at det er fagforeningene som står bak dette og ikke selve bedriften... (legg merke til: jeg har "hørt")

Hanguren
11th Aug 2009, 00:24
Guttn; Nå eksisterer ikke SAS Commuter lenger, og noe som heter SAS Commuter DK har heller aldri eksistert. Det er SAS som har kjøpt CRJ900ene, og de 13 flyene flyr ut fra CPH. Det er selvfølgelig helt uaktuelt om SAS skulle fly vestlandsrutene fra CPH basen, så eneste mulighet til at de skulle komme inn på vestlandsrutene er at SAS velger å stasjonere noen av flyene i Norge, og la de fly rutene. Men en CR9 tar nesten dobbel så mange pax, og er ekstremt mye dyrere å operere enn en nedbetalt F50, så jeg tviler sterkt på om noe slikt vil skje.

Ang hva som er mest økonomisk av SAS F50 eller WF så har ikke jeg noen fasit, men jeg vet at SAS regnet på å sette inn sine egne Q400 på rutene for noen år siden, og det kom svært dårlig ut økonomisk i f.t. F50 operasjonene. Så hvis det nå skal lønne seg med WF så blir det ihvertfall med mindre Qer enn 400en. Spesielt tatt i betraktning at WF vel nå er dyrere både på cockpit og kabin (?) enn RC vilkår i SAS, handling folkene er de samme, og leasing/rente kostnadene på flyene er de samme om det er SAS eller WF som flyr.

Før eller senere blir nok dette WF ruter, men i dagens situasjon så tviler jeg litt på om SAS Group prioriterer å bruke rundt en halv MRD på å kjøpe nye fly på et rutenett som genererer overskudd med nedbetalt materiell. Hvis de i dagens økonomiske situasjon i det hele tatt får lån til slike innkjøp... Og så samtidig skape ytterligere overtallighet i SAS, og behov for ansettelser i WF.... Om 2-3 år; Ja kanskje, men før det; Nei!

Men den som har lever får se... :-)

Diper
14th Aug 2009, 09:33
Hanguren, godt sagt!
Vil bare poengtere at WF tjener mer og jobber mindre enn en SAS pilot i dag.
Når det kommer til stykket er det lønningsposen som teller.
Ved en eventuell overflytting fra SAS til WF (noe jeg tror er praktisk meget vanskelig) kommer man ikke unna loven om virksomhetsoverdragelse. Beholde senioritet og lønn. Det blir enkelt!!!!!!!!!!!!!!!:sad:

Crossunder
2nd Sep 2009, 17:52
Heh. They're planning on having two F/O courses every month next year, they will double your salary if you sign up for at least 2 years, and they will soon take over all of SAS' long haul flying.

Good enough? :}

An2
3rd Sep 2009, 09:34
Jeeeezz Crossunder,.......you nearly had me goin' there for a while!!:}:}:}
...until I read PicMas' post, that is....:ouch:

janpmunk
20th Sep 2009, 15:52
hørt noen rykter om at WF skal ha 15 til 20 piloter til vinteren? can it be true?? noen som sitter på info?

pilot11
21st Sep 2009, 07:34
Var har du hört detta?

sega
21st Sep 2009, 07:55
Jeg har hørt rykter om at de er 10-15 styrmenn for mye.

jager34
21st Sep 2009, 08:22
godt de allerede har hatt opptak da så har de noen i poolen å ta av . .

janpmunk
16th Nov 2009, 22:28
BUMP! noen som har noe ny info her? Westlink etc?

Nick Figaretto
16th Nov 2009, 23:45
Ikke annet enn at det ikke finnes og heller aldri har eksistert noe som heter "Westlink". :}

janpmunk
17th Nov 2009, 00:04
SAS Commuter - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/SAS_Commuter)

PropsAreForBoats
17th Nov 2009, 06:39
Står mye morsomt på Wikipedia, men det er ikke alltid nødvendigvis korrekt. "Westlink" er ikke et offisielt navn på vestlandsproduksjonen med F50 i SAS, og har som Nick sier aldri vært det.

janpmunk
17th Nov 2009, 06:48
Her er vi fine på det?? Er vel uansett ingen som misforstår hvilke ruter og hvilken operasjon jeg sikter til...

Burde vel ikke være lenge før sas må komme frem til en løsning her? dette skulle jo egentlig vært avklart i sommer etter det jeg hører fra de som jobber i selskapet

Nordic Spirit
17th Nov 2009, 08:31
Avgjørelsen rundt F50-rutene til SAS har vært rett rundt hjørnet, på trappene, bare et møte unna, straks avgjort helt siden jeg begynte i WF for snart fem år siden. Jeg mener det er utopi at WF skal få produksjon fra SAS uten å ta med personell på kjøpet slik situasjonen er i dag. Å løse dette i praksis er nok ingen lett oppgave. Konklusjonen min er i midlertid at det ikke bør være snakk om nyrekruttering til WF før overtalligheten i moderbolaget er løst.

Diper
17th Nov 2009, 08:39
Bedre kan det ikke sies!

janpmunk
17th Nov 2009, 08:45
Til Nordic Spirit

Har jeg hørt riktig, når det gjelder at leasingen på F50 til sas går ut i år?

Jeg er enig med deg at det ikke er rettferdig at WF ev skal ta inn folk når SAS sier opp, men slik jeg har forstått det er det lik holdning begge veier mellom wf og sas sine flygeforeninger om at man ikke tar folk rett over.. alle må gjennom vanlig opptak osv??

Guttn
17th Nov 2009, 09:30
Det virker mest som om det er en evig dans rundt grøten på dette temaet. Man har alltid forhåpninger osv, men faktum er at det er SAS som opererer disse rutene inntil videre. Hva som skjer i SAS er vel på mange måter også en dans rundt grøten. Man skal komme til enighet 39 ganger, og så sette kursen med alle kluter til. Siste kvartalsresultat tyder på at spareplanen begynner å gi resultater, og idag rapporterer boarding.no at det nærmer seg enighet mellom pilotene og ledelsen om nye innsparinger. Jeg tror man rett og slett må være tålmodig og se hva som kommer opp til slutt. SAS skal jo sette veldg mange fly på bakken, men om F50 flåten er iberegnet disse vites ikke. WF er vel såvidt overtallige, uten at det er et stort problem heldigvis, og om denne "westlink" produksjonen skulle en dag bli en realitet (SAS trekker seg ut og åpener for WF) så blir det nok snakk om virksomhetsoverdragelse. Det er endel regeler som må observeres ifm dette, og de respektive ledelsene må bli enige. Gjerne med konstruktive innspill fra flygerforeningene, men til syvende og sist er det ledelsen som står ansvarlig for de beslutninger som fattes.

Hvor lenge? Anybody`s guess:ugh:, og det er kanskje det som er frustrerende for mange.

Nordic Spirit
17th Nov 2009, 09:37
Utløp av leasingkontraktene på F50 har det også vært snakk om flere ganger de siste årene. Uansett når dette måtte skje, så er jo det bare en kontrakt som eventuelt forlenges eller sies opp. Det er vel neppe et sikkert tegn på overtakelse av rutene.
Det er nok riktig at det er en gjensidig holdning på å ikke bare overta piloter. Hvordan dette eventuelt skal løses i praksis bør de sette en svært klok skalle på:} Det har vel vært oppe flere ganger tidligere uten spesielt godt hell.

Nick Figaretto
17th Nov 2009, 11:23
Her er vi fine på det??

Fine? Neppe. Picky? -jo'a. Men mest for moro skyld. :)

Opprinnelig var det slik:
- Ut fra CPH fløy SAS Commuter ruter ut i Europa. Derav nanet Eurolink.
- Ut fra Stockholm fløy SAS Commuter stort sett svensk innenriks. Derav navnet Swelink.
- Ut fra FBU/OSL og TOS fløy SAS Commuter norsk innenriks (pluss FBU/OSL-GOT). Derav navnet Norlink.

"Nor" i Norlink står altså Norway og ikke for Nordnorge.

Westlink har kun vært en pussig form for arbeidstittel som er blitt brukt internt i Widerøe.

Speedbrakesdeployed
24th Nov 2009, 21:03
Vil anbudet som blir avgjort rett før jul (der Widerøe er den eneste som har deltatt) ha noen innvirkning på ansettelser i nærmeste fremtid? Får de den, noe som er så og si er helt sikkert, så gjør vel det at de får et klarere bilde av fremtidig behov for piloter. Det var jo etter et anbud i fjor at de kalte inn til opptak :ok:

Guttn
25th Nov 2009, 05:03
Blir veldig overrasket hvis det skulle generere flere ledige stillinger siden det er de samme rutene og antall fly som har gått de siste årene. Dvs de som er sist tilsatt er nok lykkelige over å fortsatt ha en flyvende jobb. Opptakene tidlig 2009 var nok mer pga en eventuell ekspansjon som ikke materialiserte seg. Eller for å si det rett ut; pr idag er det nok piloter pluss noen få til, og det må en ekspansjon til før det kan ansettes. Kanskje det er derfor "alle" snakker om vestlandsproduksjonen, aka Westlink..:sad:

janpmunk
25th Nov 2009, 08:36
Ekspansjon, helt klart, men dersom man har tid blir det jo også plasser etterhvert... Er jo et naturlig frafall av piloter hvert år... pensjoner, folk som får jobb andre steder osv... er sikkert noen svenske WF flygere som var på TUI opptak også?. Dette løser seg nok før eller siden for de som ligger i holdingpoolen etter opptaket 14 jan i år.

Inntil da, støtter jeg opp under det at man skal være glad man bare har en flygende jobb i dag... Markedet er i BÅNN!

elmange
25th Nov 2009, 09:27
Vet inte hur mycket detta stämmer men jag har hört att under perioden som vi legat i poolen (vi fick väl besked i mars?) så har iaf två styrmän försvunnit. En gick till TUI och en blev kapten. Så visst försvinner det folk(styrmän). Men detta väntande är inte bra för hjärtat... Är det ok att man tar en kall pilsner eller två när dom ringer? :=

Hanguren
28th Nov 2009, 01:15
Du har rett i nesten alt Nicki, men får picke litt mer da: Det var EUROlink som stod på halen til Fokkerene på HAU - de ble slinget via GOT til CPH for teknisk rotasjon etc... NORlink fløy kun i NOR... Men ellers er du pinlig historisk korrekt...;-)

Diper
1st Dec 2009, 07:32
Nå truer SAS med å si opp piloter, så nå kan det jo hende det skjer noe i Widerøe saken?
De skal si opp ca 60-70 piloter, truer de med, ca like mange som det finnes på F50 på vestlandet.:ugh:

Guttn
1st Dec 2009, 08:00
Vet du hva som ikke må selges før bjørnen er skutt? HAGLA! :E

Det ligger nok litt mer bak denne trusselen enn hva som står i Vredens Gnag. Tror det er en link på Boarding.no : Forside (http://www.boarding.no) om dette, og der kan man lese hva som har skjedd under siste runde med forhandlinger, hvem som avsluttet dem og kanskje gjør seg opp en teori om hvorfor. Det virket som om ledelsen forsøkte å tvinge fram en underskrift på avtale fra foreninga som der og da ikke hadde mandat til å skrive under. Så da må man velge mellom pest eller kolera, eller bare stå på sin side og se på utvkilinga. Om det blir oppsigelser er vel enda uvisst. At tallet stemmer brukbart overens med F50ene på vestlandet er nok mest tilfeldigheter. Dette er nok mer et regnestykke som omhandler lønn og treningsutgifter osv enn det å kvitte seg med en flåte på et beleilig vis. Håper jeg. Og så har man ansiennitetsprinsippet så skal observeres hvis ingen går frivillig osv. Litt av en julenøtt!

A10Warthog
1st Dec 2009, 09:34
Vet du hva som ikke må selges før bjørnen er skutt? HAGLA!


Tror man bruker rifle på bjørn..
hehe :ok:

Guttn
1st Dec 2009, 09:56
Hehehe I know:ok:. Ville se hvor lenge det gikk før noen tok den hehehe:D samtidig som det ligger en liten ironi der inne et sted:E

jarmat
3rd Dec 2009, 10:36
Ei hagle med en 100g slug funker på Bjørn det og:}

Blackcoffeenosugar
3rd Dec 2009, 15:58
Er det Bjørn på vestlandet da? Jakte Flygende Rotte i steden!
Og da mener jeg ikke måker.

Guttn
3rd Dec 2009, 18:51
Flygende Rotte tåler nok ikke så mye, men det er mange av dem og man trenger god spredning:ok::E

Diper
3rd Dec 2009, 20:46
Fakta:SAS sier opp 79 piloter. De er alle fra bunnen av listen.

Rykte: Widerøe er for dyre for overta Vestlandsproduksjonen.:ouch:

Guttn
4th Dec 2009, 05:56
Danske Politiken sier at SAS skal la 100 piloter gå, mens boarding.no (eller var det hangar.no) sier at tallet er rundt 60. Har du 79 fra en reliable source så er nok det sikkert ganske riktig. Og alle fra bunnen av.

Widereøe er for dyre sier du.... men hvem er det du da sammenlikner med? Blue1? En ting er hvor mye det koster å operere en type flymaskin (for et gitt selskap), en annen faktor som må være med i kalkylen er hva slags handling man også får. Dette blir det ofte lagt liten vekt på, iallefall før klagene fra pax`en dukker opp. Alle vet at noen ganger er det ikke mulig å fly, f.eks. av værmessige eller tekniske årsaker, men mye av grunnen til at pax`en ofte blir frustrert og forbanna er hvordan de da blir behandlet i så tilfelle..

Diper
4th Dec 2009, 16:16
Den enkelte pilot er allerede informert om oppsigelsen fra sin nærmeste sjef. 26 piloter ansatt på OSL basen er blant disse. Tragisk!

Rykte om at Widerøe er dyre, vet jeg ikke mer om, enn at SAS-ledelsen mener det. :ugh:

jager34
4th Dec 2009, 21:09
er dette reelle oppsigelser som vil bli effektuert?

vil sas måtte ansette straks for å kunne håndtere alle flightene de har?
kan de da evt. anses som juridisk ugyldige med tilhørende søksmål om de skulle ansette kun kort tid etter?

jobber sas kun for å begrense tap for tiden eller ser de etter nye markeder/forretningspotensiale? (eller har personene som burde gjort dette allerede fått sparken?)

janpmunk
4th Dec 2009, 21:45
Jeg satt nylig i cockpit med sas.. pilotene der skjønte ikke hvordan de skulle klare seg i lengden uten å ansette nye piloter... De har jo ikke turnus lenger og blir utnyttet til det maksimale av det de kan settes opp...

Men er jo ikke rart sas sliter når capt tjener 1,5mill, styrmann 1 mill og pursher 650.000...

Ytterligere lønnskutt må vel til for å kunne møte fremtidig konkurranse skulle man tro... de er vel kanskje smarte nok til at når de må ansette på ny, så presenteres en helt ny lønnstige som ikke ender i thermosfæren....

Diper
5th Dec 2009, 21:37
"er dette reelle oppsigelser som vil bli effektuert?"

Tror du sjefspiloten ringer den enkelte pilot og sier at han/hun er oppsagt og så blir det ikke effektuert? SAS sa opp ca 300 piloter i 2002. De er ute. 60-70 piloter ble oppsagt 1.juli i år og er ute av døra 1. jan. De neste 79 blir oppsagt fra 1.jan 2010. Jeg skulle ønske det ikke ble effektuert, men hva tror du?


En pilot i SAS tjener ikke så mye som her blir nevnt. De som tjener mest i SAS systemet i forhold til arbeidsmengde er Widerøepilotene.

elmange
2nd Mar 2011, 18:44
Jag ringde deras Head of training eller vad man nu ska kalla honom (Kjell nåt) och han är alltid lika trevlig :) Detta va för två månader sen.

Jag undrade lite över hur länge man får vara i deras holdingpool utan att bli utkastad. Han svarade att det inte finns någon tidsgräns utan vi som ligger i poolen är först på tur (såvida inte några SASare kommer in := )

Han berättade också att de 50-tal SASare som kom in har skolats färdigt till våren (dvs nu) och då blir det ju lite lugnare på Wideroes skolavdelning.

Han bekräftade även de rykten som jag har hört att WF planerar att ta sig ut till både sverige o danmark men det får man väl ta med en STOR nypa salt med tanke på alla andra rykten som florerar...

Vet inte om detta var något nytt för dig/er men det var detta som jag fick ut av Kjell när jag ringde honom.

/Elmange

pilot11
3rd Mar 2011, 11:23
elmange: Tack för uppdateringen! Sa han något om hur många som är i holding poolen? Jag har plaskat där sedan 2007 pga. en bond med min nuvarande arbetsgivare.

Får väl ringa och surra lite med norrmännen!

No 11

Diper
3rd Mar 2011, 13:35
Siste SAS gjengen begynner 1.mai.

elmange
3rd Mar 2011, 22:11
Jag vet inte hur många som finns i poolen. Men jag har för mig att det var 30 som blev godkända på testdagen -09. 14 av dem gick vidare till intervju medan resterande 16 fortfarande väntar? Osäker där. Sen har vi väl en liten klick som tackade nej från tidigare rekryteringsomgångar.

Nån som hör nåt från insidan? Det pratas om nya linjer på boarding.no men det säger ju egentligen inte nåt om personalbehov.

/elmange

berserker
7th Mar 2011, 12:53
Any WF pilots her som har lyst å opplyse oss bassengsvømmere om noen juicy ansettelsesrykter:)?
Dere andre i poolen, har dere jobb eller står dere uten?

elmange
7th Mar 2011, 17:40
Har jobb, flyger jet.

berserker
7th Mar 2011, 18:09
Så er frågan, bytter ni jobb om Widerøe kommer med tilbud om kurs?:)

Goldenbawls
11th Mar 2011, 17:05
Det er et godt spørsmål, som virker være vanskelig å svare på? :O

De fra poolen som gikk til DY ser seg nok ikke tilbake, men det er mulig folk i utlendighet som føler de har betalt ned ratinger eller nå er fri for bondinger er i tenkeboksen?

I gamle dager søkte muligens ikke piloter seg til commuter-selskaper dersom man hadde jet-jobb. Men med inntreden av FR, Air Baltic, og andre low payers så kan det vel tenkes at folk på B737 o.l. søker etter "greener pastures". Kanskje særlig av økonomiske årsaker eller generell QOL.

I den anledning:
er tallene fra 2008 fortsatt representative?
Wideroe's Flyveselskap AS jobs, payscales and entry requirements. (http://www.pilotjobsnetwork.com/jobs/Wideroe's_Flyveselskap_AS)
Er med andre ord realistisk startlønn 34K + (610x14)= 42500?

BoeingDreamer
11th Mar 2011, 21:51
Goldenbawls - Piloter hos Ryanair er ikke akkurat lavt lonnede etter et par aar.

Kjenner flere flygere for Ryan Air, som har kommet seg over det forste perioden, og de klager ikke saa veldig.

Etter 2 -3 aar faar man kanksje en grei base hvor man har lyst aa vaere, 5 + 4, ikke sikker paa om de da vil soke seg til et mindre commuter selskap.

Jeg har hort at crew hos Wideroe syntes det er topp aa jobbe der, og at det er et veldig bra selskap. Men aerlig talt, tid paa jet er det som teller, mange gaar videre fra Ryan air til Emirates, BA, Cathay osv.

elmange
11th Mar 2011, 22:11
Boeingdreamer; du skämtar va?

Guttn
12th Mar 2011, 07:59
Ja, vi har nå en gang forskjellige synspunkter på hva som er bra eller ikke. Tidligere gikk man fra flyskole til air taxi eller instruksjon, til turboprop for å til slutt søke jobber på jetfly siden man da var en godt erfaren pilot. Dette ble vel brått snudd etter september 2001, da markedet kollapset totalt og veldig mange ble i beitet for en pilotjobb. Lowcost fikk sin oppblomstring da de kunne velge og vrake i flust av piloter som gjerne kunne selge halve slekta, deres sjeler, i tillegg sin egen, for å kunne få en jobb. Fast forward ca 8 år og tendensen er der fortsatt, dessverre, men samtidig er det mange som innser at det er livskvalitet som er det som egentlig gjelder. Det har vel alltid vært sånn, men det har tradisjonelt vært synonymt med longhaul og jet. Man kan fortsatt finne flere selskap som kan tilby god livskvalitet i tillegg til godtgjøringer, pensjonsordninger og andre goder som man kan flotte seg med. Fellesnevneren for disse selskapene er gjerne at de har noe krevende opptaksprøver (men det kommer jo litt an på hvem man spør..), og at rekrutteringen ikke skjer hver måned i hopetall. En av grunnene til dette er at folk trives veldig godt (ref BoeingDreamer), og vet hva man har å forholde seg til. Langsiktig planlegging av livet er ikke enkelt i luftfart, men dog...

Det jeg prøver å si er at man ikke nødvendigvis trenger en jet-jobb for å ha et godt liv. Mange faktorer spiller inn, og det rekrutteres annerledes enn tidligere. Noen bruker lowcost operatører for å få seg tid på jet for så å kunne søke hos de større, tunge, tradisjonelle selskap. De må da gjerne ut med større summer for en typerating til en lowcost, men kanskje de mener det er verdt det hvis de når dit de senere ønsker.

Crossunder
12th Mar 2011, 08:16
BoeingDreamer: Jeg siterer fra en Wild Weasel-patch: YGBSM! :rolleyes:

Ryanair betaler ikke godt. Trekk fra skatt, pensjon, forsikringer, pendling etc etc etc, og de sitter igjen med akkurat det samme som alle andre, bare at de sitter i det verste skitselskapet i Europa i tillegg. Grunnen til at de påstår å tjene mye er jo at mange unndrar skatt, og får alt utbetalt uten noen som helst fradrag. Hvis min arbeidsgiver plusset på alle sosiale utgifter og ikke trakk skatt fra min lønn, hadde jeg være fekkin' rich hver eneste måned... Widerøe har vilkår som Ryanairgutta bare kan drømme om (eller, det tør de vel ikke i frykt for å få sparken...), og i det såkalte "mindre commuter"-selskapet har de en av Europas beste fagforeninger. I Ryanair kan du ikke velge base sjøl på samme måte som i ordentlige flyselskap, men blir plassert der det passer selskapet den aktuelle uka. Dette ble bl.a. brukt mot de på Rygge som var så frekke at de uttalte seg i negativ retning om selskapet. Plutselig landet man seint på Rygge, og hadde tidligstart i DUB neste slinge. Klagingen forsvant. Du kan bli oppsagt på dagen, får ikke sykepenger, og får ikke engang kaffepulver på jobb. Feiende flott selskap det ja... Jeg gikk fra WF til DY for noen år siden pga. pendlerproblematikken, så jeg kjenner både low cost- og regional-sidene av saken. Pendling vs. familie er fremdeles den ENESTE grunnen til at jeg foretrekker DY. Ellers er alt så-som-så her på berget, og verre skal det bli :ugh: Tid på jet teller forresten ikke så mye som folk vil ha det til. Cathay krever ikke dette (siden du nevner CX), og jeg kjenner flere som har vært på opptak hos BA med "bare" turboproperfaring. Emirates er unntaket, men det er fanken ikke mye fristende å bo i sandkassa og jobbe sammen med de lokale heltene der nede. Poenget med Widerøe er at man ikke trenger å "gå videre". Widerøe er as good as it gets hvis du tåler en liten periode med pendling. Videre til hva? Dårligere vilkår? Bo i Emiratene? Jeg gikk "videre" til DY, og det var ikke nødvendigvis en opptur på det profesjonelle plan...

BoeingDreamer
12th Mar 2011, 09:35
Angaaende RYR, jeg er ikke noen forsvarer av de, og fra hva jeg har hort saa er det riktig det du sier om Wideroe.

Angaaende skatt osv., avhengig av hvor du er bosatt/skatter, f.eks i England saa kan du regne med aa betale ca 20% i skatt, i tillegg er det avhengig av hvordan du organiserer deg med regnskapsforer osv.
Saa det finnes muligheter som er fullstendig lovlige, som man kan benytte seg av.

Det er ikke mange, inklusive Wideroe, som tar piloter med 250 timer TT og gir de deres forste jobb. Jeg kjenner hvertfall et par RYR piloter, som naa er i sitt andre aar, base i England, og tar hjem ca £40.000 i aaret. Masse timer, og 3.aaret kommer mest sannsynlig til aa forlate selskapet, men har da ogsaa rundt 2700 timer.

Normalt etter 2 - 4 aar, dersom man har vaert snill gutt, saa har jeg hort man faar velge base, men de forste par aar, saa blir det hvor det passer RYR best. Husk de som har disse forhold er naermest laerlinger, og det er en mer lukartiv start til karrieren enn aa jobbe som instruktor i 4 aar og ikke finne noen jobb etterpaa med tusenvis av timer paa SEP.

Og med timer paa type, saa er det mange som har gaatt fra RYR direkte til andre bedre selskaper, som har samme flytype, som. f.eks Norwegian.
Norge er et forholdsvis lite land, og naar det blir noen ledige jobber, saa blir det enorm konkuranse om de faa jobbene som blir tilgjenglig. I tillegg saa tror jeg ikke Wideroe vil invisitere masse penger paa noen med en 737 TR, og tusenvis av timer paa 737, fordi de vil anta at denne personen muligens naar han faar jet jobb tilbud kommer til aa forsvinne til en annen jobb.
Han er naermest overkvalifisert for jobben, det er hvertfall en trend hos selskaper her i England som jeg har hort.

Ogsaa med RYR, for noen saa passer det at man kommer hjem hver dag, man kan oppnaa kommando i lopet av 4 -5 aar. Men der hvor RYR scorer, er at de har blitt et trenings senter for FO's, de gir lavt timede flygere en sjanse for sin forste jobb, som desverre mange andre selskaper ikke gjor.

Du er ikke paa lonn, men kontrakt, saa det er bare aa opprette et selskap for du starter TR, saa kan du trekke fra all utgifter du har i forbindelse med trening, reiser osv. Igjen i England saa koster det ikke noen formue aa starte et Limited Company i England, jeg vet at i Norge saa er ting mer komplisert, men det er grunnen til at du kan unngaa aa betale mye skatt de forste par aar med Ryanair, du har store utgifter som du kan utgiftsfore i regnskapet ditt/regnskaps-forer gjor dette.

Men jeg er enig, fra hva jeg har hort saa er Wideroe et fantastisk selskap aa jobbe for, men skattenivaet i Norge er ogsaa veldig hoyt, saa muligens naar alt er gjort opp, saa er det ikke sikkert det er saa stor forskjell tilslutt.

(og ikke start med lavt timede flygere og sikkerhet osv., vet det er et populaert tema, men det er noe baade Lufthansa, BA, KLM og Air France har gjort i over 30 aar med egne kadetter - og naa RYR)

tractorpuller
12th Mar 2011, 10:00
Han er naermest overkvalifisert for jobben

Jeg håper virkelig du med din "nærmest" selv mener at dette er tullball. Men fikk meg iallefall en god latter. Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men det er nærmest noe grotesk over det som virker som en inngrodd mening i bransjen at man er mere kvalifisert om man flyr jet enn turboprop. Tror de fleste som har fløyet begge deler i virkeligheten er klar over at det ikke er tilfellet. Tvert imot vil jeg heller si.

berserker
12th Mar 2011, 10:53
Nå begynte det å ta av litt her igjen ja:)
Men aerlig talt, tid paa jet er det som teller, mange gaar videre fra Ryan air til Emirates, BA, Cathay osv.

Jaja, hvis du mener det så, foreslår at du leser trådene om hvordan folk trives i feks Emirates og Cathay. Får jo virkelig inntrykket av at det er noen fantastiske arbeidsplasser, eller kanskje ikke:)
Og den geniale kommentaren med at du er overkvalifisert for WF fordi du har en 737 rating må jo være den beste på lenge:)
Var du virkelig seriøs når du sa det BoeingDreamer?
Keep it coming!!

BoeingDreamer
12th Mar 2011, 11:10
Det var ikke det jeg mente, men selskapet er mindre inclined til aa ansatte deg paa Prop dersom du har en 737 rating. Fordi de maa invistere penger i aa trene deg, men antar at dersom du faar mulighet for en 737 jobb saa kommer du til aa forsvinne.

Dersom du har 2000 timer paa 737, og du er paa intervju, og de spor deg hva gjor du dersom du faar et tilbud om jobb paa 737? Blir du hos oss med Dash 8, som vi skal betale typerating og videre trening for, eller kommer du til aa forsvinne naar du faar et godt tilbud?

Hvertfall her i England er jet jobb bedre betalt enn prop jobber.
Muligens i Norge er ting annerledes, men fra folk jeg kjenner saa kan det at man har TR paa stor jet, ha negativ innflytelse paa jobbsoknad hos en prop. operator. Fordi de anser at du kun bruker de som kortsiktig plan, og vil heller derfor satse paa noen som de kan dra mere nytte av over lengre tid.

BoeingDreamer
12th Mar 2011, 11:43
Guttn - har rett, det er det er snakk om. Livskvalitet og trivsel, men de som er 21 - 25 bryr seg ikke alltid om det, saa lenge de kan komme seg raskt videre. Kommer inn med f.eks BA i England, saa har man gjort det godt, og de som valgte aa streve noen aar, faar naa lonn for det strevet.

Men jeg har ogsaa hort trivsel er meget bra hos Wideroe, men igjen sikkert mange faktorer for folk som slutter der ogsaa.

heavydane
12th Mar 2011, 13:53
Boeingdreamer,

Jeg tror ikke du helt har forstået hvor godt et job i WF er!
Da vi flyttede 5 fly fra SAS til WF skulle piloterne med og folk stod i kø for at komme med over!
At tale om FR i samme sætning som WF er helt i hegnet. FR er og bliver et skodfirma der tjener penge på at ansætte folk.
At man skulle rejse fra WF fordi man har timer på B737 tror jeg heller ikke meget på, man rejser fra WF hvis man er forkert person til jobbet og ikke klarer pendling, mange sektorer i møgvejr etc. Men der er WF faktiskt ret skrappe til at ansætte de rigtige folk og ikke forfalde til bare at ansætte dem hvis forældre kan betale en rating.

Mvh
Heavydane

BoeingDreamer
12th Mar 2011, 22:21
Jeg har ikke sagt at FR er bedre enn WF!

Dessuten de som faar jobb hos FR faar ikke jobb hos WF for oyeblikket uansett.
Jeg sa heller ikke at man ville forlate WF fordi man hadde timer paa 737, jeg sa at det er vanskeligere aa ansette en 737 pilot med en del timer, fordi det er normalt aa anta denne personen kan forlate selskapet lettere for en bedre jobb (ikke til RYR), enn en flyger som er kun TR paa WF sine fly.

WF vil ha mest mulig igjen for pengene sine, og for oyeblikket er det rikelig med dyktige kandidater, dersom WF betaler TR, OCC og trener en pilot for sine ruter, saa vil de i retur ha flest mulig arbeidstimer tilbake fra denne personen/piloten.

Dersom denne piloten har f.eks 2000 timer paa jet, saa vil denne piloten kunne soke paa langt flere jobber med sin erfaring enn en pilot med 700 timer paa piston eller TP.
Jeg kjenner et par TP selskaper i England, som heller ansetter de best kvalifiserte som ikke har TR paa stor jet, enn en som har TR paa jet og en del timer.

Dette er noksaa logisk, dersom man har erfaring fra forretninger.

heavydane - dersom du tror det er nok aa kunne betale ratingen for aa komme inn hos RYR, saa er du noksaa uvitende, for hver stilling de har ledig saa er det flere hundre sokende. De kan for oyeblikket velge aa vrake blant de beste kandidater, og tro det eller ei, for de fleste er det ikke foreldrene som betaler for TR dems. Get your self informed before you make such a poor and uneducated reply.

Dersom du tror det er nok aa masse penger for aa komme inn i RYR, viser du at du er OUT OF TOUCH WITH REALITY!!!

Paa ingen maate forsvarer jeg maaten RYR opererer, men flere og flere selskaper krever naa at man selv betaler sin TR, for aa faa den forste jobben. Det er ogsaa noe Norwegian vurderer aa innfore, saa skal man begynne aa kaste slik skit, saa er det kanskje litt ansvar hos de pilotene som idag sitter godt og torrskodd inne i en cockpit, hvor de bryr seg mer om sin egen pensjonsordning, og 1.2 mill i lonn fra SAS, enn aa tenke paa vilkaarene for nye piloter som prover aa faa seg sin forste jobb.

Det finnes desverre ingen lojalitet, og det virker som eneste vei er at hver maa velge hva man foler er best for seg selv, om det betry aa betale sin egen TR, betale for linje trening - saa er dette et produkt av en elite kultur som har vaert med paa kjore nesten hele luftfarten i kne, og de som maa betale for det hele er nye piloter som vil faa sin forste jobb!

Hvor mange aar har SAS hatt ansettelses stopp?
Det er lett aa klage naar min sitter med en gylden bank box, for oss andre saa maa vi ta til takke med hva som gjennstaar av smuler paa gulvet, fordi det finnes ingen lojalitet!

cefey
13th Mar 2011, 03:23
Det er vel ein grunn, kaffør folk flytter frå WF til DY eller SAS og ikke mostsatt.
Og at DY og SAS større krav for å "komme in" enn WF. Hadde WF vart SÅ fantastisk som mange her skal ha det til, så trur ej nokk det ville vere omvendt.
Just to make it clear, ej sei IKKJE at WF er dårleg, men om den er bedre... tjaaaa... Og det er berre mine tanker, siden eg selv har ikkje jobba for ingen av dei 3 selskapa:) Berre "tenker høgt" :)

PropsAreForBoats
13th Mar 2011, 11:11
Anbefaler deg å slutte med det.

berserker
13th Mar 2011, 11:26
Hvor jobber du da cefey?
Så du hadde noen jobber på hold, både 320 og 737. Blir det noe av de jobbene eller?

cefey
13th Mar 2011, 14:45
Jobber ikkje endå, nei.
Dei jobbene er fortsatt der, skal på interview rett etter eg er ferdig med ATPL. (Interview ikkje for pool, men for selve jobben asså).

berserker
13th Mar 2011, 15:22
Så de holder altså jobben åpen til du er ferdig med ATPL?
Det er jo kjempebra for deg da:)
Lykke til!

cefey
13th Mar 2011, 15:53
Foreløpig så holder deg åpent interview for meg:) Eg hoper på og reknar med det kommer til å gå bra da:)
Takk:)

BoeingDreamer
13th Mar 2011, 16:53
Ja julenissen kommer til neste aar ogsaa, ikke sant!

Dersom du betaler 3000 kroner saa gir ogsaa Ryan air deg et intervju, men ikke jobb!

Diper
13th Mar 2011, 17:29
Man kan vel trygt si at situasjonen i Norge er spesiell. En regional turbopropp operatør med delvis sponset rutenett, delvis monopolsituasjon grunnet kortbanenettet, er lønnsledende på pilotsiden i Norge. 7-7 med sponset pendling fra hvor som helst i Skandinavia! Flesteparten av flyene tar under 50 pax!
Er det noen andre steder i verden dette er tilfelle?

De eneste som "fløy" over fra SAS til WF var de som fikk kapteinsstilling. Styrmennsplassene ble ikke fylt opp.