PDA

View Full Version : Kato Air: Flygerne angrepet med øks - ombord


pilot dude
29th Sep 2004, 12:09
Avisa Nordland melder nå at flygerne ombord på Kato Airs Dornier 228 rute 205 mellom Narvik og Bodø, er angrepet og skadet av en passasjer som hadde med seg øks ombord i flyet. Flyet har landet i Bodø og flygerne samt gjerningsmannen er kjørt med ambulanse til sykehuset i Bodø, etter sigende ganske ille tilredt.

Politiet er på stedet og har funnet øksen, samt forteller at gjerningsmannen er arrestert.

Daglig leder Ørjan Nyborg i Kato Air sier til Avisa Nordland at: ”Foreløpig vet jeg ingenting om verken skadeomfanget eller hendelsesforløpet. Jeg er i kontakt med politiet i Salten og forsøker å skaffe mest mulig informasjon. Nå konsentrerer vi oss om å ta vare på de øvrige passasjerene og de pårørende. Vår representant på Bodø lufthavn bistår dem”.

Angrepet skal ha skjedd ti minutter før ruteflyet landet på Bodø lufthavn, det vil si klokken 10.35 i formiddag. Ifølge politiadvokat Torseter er ingenting kjent om motivet for angrepet på pilotene.

Det var totalt sju passasjerer med flyet fra Narvik til Bodø. Disse er nå tatt inn i terminalbygget, der de blir holdt isolert fra andre passasjerer. Ifølge Dagbladet.no skal disse nå få krisepsykiatrisk hjelp av et profesjonelt team.
Vitner inne på flyplassområdet sier til Avisa Nordland at det er utplassert vakter rundt flyet, som står parkert.

MD900 Explorer
29th Sep 2004, 15:51
En asyl søker hadde gått amok med en øks og hadde en tapet kniv på seg, og politiet fant en knive til i bagasjen hans.

Hørte dette på NRK P4 idag. Hørtes ut som han slo til begge pilotene og noen andre passasjerer. Det var noen av passasjerene som la merke til att noe var gale, så de angrep mannen og prøvde å holde han nede.

Mannen er fra Albania eller Algeria (fikk ikke med meg hvilken) og hadde planer med å krasje flyet. han hadde fått tak i yolken og beveged flyet ned mot bakken flere ganger.

En av pilotene kom ut av kockpitet med skader til hodet sitt, og blodig.

Assyl søkeren hadde mistet retten til å invandre inni Norge tidligere. Han er nå vareteks fengslet i Bodø på et psykiatrisk sykehus, og anmerker att han ikke husker hva som skjedde, men forstår alvoret med hans aksjoner.

MD :ok:

Norwegian
30th Sep 2004, 08:16
:mad: Kato Airs flyvesjef Leif Sandham fikk den verst tenkelige avslutningen som leder av selskapets fly-operasjoner. Istedet for en hyggelig avslutning havnet han midt oppe i øksedramaet. – Dette er min siste arbeidsdag som flyvesjef og jeg ønsker ikke å gjøre pilotene til noen helter før vi endelig vet hva som skjedde om bord. Til det er fallhøyden for stor, sier Sandham til boarding.no.


What should one say to that...
Maybe it is for the better this guy is leaving.
It is a wonder how the pilots managed to land safely after all.In my eyes they are all heroes :ok: